Abstract
The current research aims to prepare an educational program using multiple means and to identify its impact on some motor and physical abilities, and the researcher adopted the experimental approach. into two groups, the control and the experimental, then the researcher determined the research variables, which represented the motor abilities (flexibility, balance, agility) and physical strength of the muscles (arms, legs, torso), and the educational curriculum was prepared by various means and was applied to the experimental group, while for the control group it learned Within the prepared curriculum, and after obtaining the results, the researcher adopted the statistical program (SPSS), as the researcher concluded that the aids have an effective role in developing the motor and physical abilities of the experimental group, and that the curriculum prepared by the teacher has a positive role in developing (motor and physical abilities) among the members of the group control.
Keywords
Motor Abilities
multiple means
strength.
Abstract
يهدف البحث الحالي الى اعداد برنامج تعليمي باستعمال وسائل متعددة والتعرف على تأثيرها على بعض القدرات الحركية والبدنية ، واعتمدت الباحثة المنهج التجريبي, أما مجتمع البحث فتمثل بطالبات المرحلة الثانية / كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة / جامعة المثنى والبالغة (26) طالبة , وبالطريقة العشوائية تم تقسيمهن الى مجموعتين الضابطة وتجريبية ثم قامت الباحثة بتحديد متغيرات البحث و التي تمثلت القدرات الحركية (المرونة ، التوزان ، الرشاقة ) والبدنية قوة عضلات (الذراعين ، الرجلين ،الجذع) , وتم بأعداد المنهج التعليمي بوسائل متعددة وتم تطبيقها للمجموعة التجريبية ، أما بالنسبة للمجموعة الضابطة فقد تعلمت ضمن المنهاج المعد, وبعد الحصول على النتائج اعتمدت الباحثة البرنامج الاحصائي (SPSS) إذ توصلت الباحثة إن الوسائل المساعدة لها دور فعال في تطوير القدرات الحركية والبدنية لدى المجموعة التجريبية وإن المنهج المعد من المدرس له دور ايجابي في تطوير (القدرات الحركية والبدنية ) لدى أفراد المجموعة الضابطة.
Keywords
وسائل متعددة، قدرات حركية ، القوة