Abstract
This research provides a brief analysis to understand the meaning of globalization and what it assumes of the freedom or imposition of the transfer of information and the flow of capital, goods, technology, ideas, media and cultural products between all human societies, and the resulting collision that often occurs with the cultures and educational curricula of the consuming countries. A brief explanation of all of these challenges, especially the cognitive and moral ones. Research was done in Iraqi legislation through which it is possible to limit or prevent ideas that globalization may spread in a way that conflicts with the country’s educational and social policy. Such as the Iraqi Constitution prohibiting any calls that contradict the Islamic identity of the majority of the Iraqi people, or violate the religious rights of all individuals, or any ideas or approaches that contradict the rights of others, or public morals, in addition to confronting what is related to individual theories by considering the family as the basis of society, as well. What the Ministry of Education Law No. (22) of 2011 required is that one of its goals be to raise a conscious generation that believes in God, religious, moral and national values, and democratic values, and that is proud of the Iraqi heritage and culture of national and religious diversity and is open to global cultures. In addition to what was stated in the amended Iraqi Penal Code No. (111) of 1969 criminalizing doctrines that aim to change the basic principles of the Constitution or the basic systems of the social body or favor or promote Zionist principles, including Freemasonry, in addition to texts that provide protection for public morals that express Moral codes of Iraqi society.
The research concluded with a number of recommendations that the researcher believes contribute to confronting the dangers of globalization and benefiting from its advantages
Legal protection of education from the dangers of globalization
The research concluded with a number of recommendations that the researcher believes contribute to confronting the dangers of globalization and benefiting from its advantages
Legal protection of education from the dangers of globalization
Keywords
Education
Globalization Challenges
Abstract
تم البحث في التشريعات العراقية التي يمكن بوساطتها تحجيم أو منع الأفكار التي تنشرها العولمة مما يتعارض والسياسة التربوية والاجتماعية للبلاد مثل معالجة الدستور العراقي لأية دعوات بشأن التقسيم بحجة الحقوق والحريات أو الأطروحات التي تتعلق بفرض العلمانية على الدولة أو استبعاد الدين الإسلامي من التشريعات أو الأطروحات التي تخالف الهوية الإسلامية لغالبية الشعب العراقي، أو تنتهك الحقوق الدينية لجميع الأفراد في حرية العقيدة والممارسة الدينية، إضافة إلى مواجهة ما يرتبط بالنظريات الفردية من خلال اعتماد مبدأ ان الأسرة هي أساس المجتمع وواجب الدولة المحافظة على كيانها وقيمها الدينية والأخلاقية والوطنية.
كذلك ما الزم قانون وزارة التربية رقم (22) لسنة 2011 الوزارة بان يكون من أهدافها تنشئة جيل واع مؤمن بالله والقيم الدينية والأخلاقية والوطنية محب لوطنه ومتمسك بوحدته أرضا وشعبا وبالقيم الديمقراطية وحرية الرأي والتعبير مؤمناً بالتعليم كعامل أساس لتقدم المجتمع معتز بالتراث العراقي وثقافة التنوع القومي والديني منفتحٍ على الثقافات العالمية، وينبذ جميع صيغ التعصب والتمييز، وهو التزام يجعل من الواجب القانوني الالتزام بمكافحة كل ما يتعارض مع هذه الأهداف.
فضلا عما ورد في قانون العقوبات العراقي رقم (111) لسنة 1969 المعدل من تجريم المذاهب التي ترمي إلى تغيير مبادئ الدستور الأساسية أو النظم الأساسية للهيئة الاجتماعية أو تحبذ أو تروج لمبادئ صهيونية بما في ذلك الماسونية، وأيضا تجريم كل ما من شانه أن يمس بالشعور الديني، إضافة للنصوص التي توفر حماية الآداب العامة التي تعبر عن النواميس الأخلاقية للمجتمع العراقي. وقد خلص البحث إلى جملة من التوصيات التي يعتقد الباحث أنها تساهم في مواجهة مخاطر العولمة منها تطوير التشريعات وتحديث الآليات والبرامج التربوية ووضع السياسات الكفيلة بتحصين المجتمع.
كذلك ما الزم قانون وزارة التربية رقم (22) لسنة 2011 الوزارة بان يكون من أهدافها تنشئة جيل واع مؤمن بالله والقيم الدينية والأخلاقية والوطنية محب لوطنه ومتمسك بوحدته أرضا وشعبا وبالقيم الديمقراطية وحرية الرأي والتعبير مؤمناً بالتعليم كعامل أساس لتقدم المجتمع معتز بالتراث العراقي وثقافة التنوع القومي والديني منفتحٍ على الثقافات العالمية، وينبذ جميع صيغ التعصب والتمييز، وهو التزام يجعل من الواجب القانوني الالتزام بمكافحة كل ما يتعارض مع هذه الأهداف.
فضلا عما ورد في قانون العقوبات العراقي رقم (111) لسنة 1969 المعدل من تجريم المذاهب التي ترمي إلى تغيير مبادئ الدستور الأساسية أو النظم الأساسية للهيئة الاجتماعية أو تحبذ أو تروج لمبادئ صهيونية بما في ذلك الماسونية، وأيضا تجريم كل ما من شانه أن يمس بالشعور الديني، إضافة للنصوص التي توفر حماية الآداب العامة التي تعبر عن النواميس الأخلاقية للمجتمع العراقي. وقد خلص البحث إلى جملة من التوصيات التي يعتقد الباحث أنها تساهم في مواجهة مخاطر العولمة منها تطوير التشريعات وتحديث الآليات والبرامج التربوية ووضع السياسات الكفيلة بتحصين المجتمع.
Keywords
تحديات
تربية وتعليم
عولمة