Abstract
The current research aimed at a number of goals, including measuring the measure of psychological compatibility among university students and knowledge of the significance of differences in psychological compatibility according to gender variable as well as knowledge of the nature of interrelationships between the two variables (psychological compatibility and acceptance of self)) The researchers have built two measures ( () And (self acceptance measure)). The construction of the two measures took into account the scientific conditions used in the construction of the psychological measures. The indicators of the validity of the measurements were verified by the method of the apparent honesty, the validity of the construction and the stability indicators in the test and retest method. The internal consistency method using the Fcronbach equation, The researchers adopted the theory of (Piaget) in the variable of psychological compatibility and the theory ((Albert Als)) in the variable accept the self and used the appropriate statistical means and using the statistical bag for the psychological and social sciences (SPSS) ) To reach the results of the search has shown the results of the search to the following:
1. University students enjoy psychological compatibility.
2. There were no statistically significant differences in psychological compatibility according to gender variable.
3. University students enjoy self-acceptance.
4. There are no statistically significant differences in self-acceptance between the sexes.
1. University students enjoy psychological compatibility.
2. There were no statistically significant differences in psychological compatibility according to gender variable.
3. University students enjoy self-acceptance.
4. There are no statistically significant differences in self-acceptance between the sexes.
Keywords
psychological compatibility
Abstract
استهدف البحث الحالي على عدد من الاهداف منها قياس قياس التوافق النفسي لدى طلبة الجامعة ومعرفة دلالة الفروق في التوافق النفسي على وفق متغير الجنس فضلاً عن معرفة طبيعـــة العلاقات الارتباطية بين المتغيرين (التوافق النفسي وتقبل الذات )) وقد بنى الباحث مقياسين هما (( مقياس التوافق النفسي )) و((مقياس تقبل الذات )) وقــد روعي في بناء المقياسين الشروط العلمية المســتعملة في بناء المقاييس النفســـية وتم التحقق من مؤشــــرات صدق المقياسين بطريقة الصدق الظاهري وصدق البناء ومؤشرات الثبات بطريقة الاختبار وإعادة الاختباروطريقة الاتساق الداخلي باستخدام معادلة الفاكرونباخ وتم اســـتعمال عينـــة البناء لتلك للمقياسين إذ بلغـــت قوامهــا (( 400 )) طالب وطالبــة وقـــد اعتمــد الباحث على نظريـــة ((بياجيه )) في متغير التوافق النفسي وعلـــى نظرية (( البرت الس )) فــي متغير تقبل الذات واستعمل الوسائل الاحصائية المناسبة وبالاستعانة بالحقيبة الاحصائية للعلوم النفسية والاجتماعية (( SPSS )) للوصول الى نتائج البحث وقد أظهرت نتائج البحث الى الآتــــــــــــــــــي :
1. يتمتع طلبة الجامعة بالتوافق النفسي .
2. لم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق النفسي على وفق متغير الجنس ذكور وإناث .
3. يتمتعون طلبة الجامعة بتقبل الذات .
4. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في تقبل الذات بين الجنسين .
وقد طرح البحث بعدد من التوصيات والمقترحات والاستنتاجات .
1. يتمتع طلبة الجامعة بالتوافق النفسي .
2. لم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق النفسي على وفق متغير الجنس ذكور وإناث .
3. يتمتعون طلبة الجامعة بتقبل الذات .
4. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في تقبل الذات بين الجنسين .
وقد طرح البحث بعدد من التوصيات والمقترحات والاستنتاجات .
Keywords
التوافق النفسي