Abstract
Reading occupies an important position in the Arabic language teaching system. It is a linguistic skill that is the key to other skills, and the main gateway to communication with the written or printed word of the language. In order to pay attention to teaching and developing the reading subject, the researcher examines the metacognitive and critical thinking strategies as two modern teaching methods in developing creative thinking. To verify this, an experimental design is adopted for three groups, including two experimental groups and a control group. The research sample is 90 students. They are randomly and evenly distributed into three groups. Equivalence is achieved between the groups, and behavioral objectives and teaching plans are prepared and presented to a group of experts and specialists in the Arabic linguistics, literature, and teaching methods. The experiment has lasted (6) weeks and the researcher has statistically employed one-way analysis of variance, verbal method, chi-square (Ka2), and Pearson's correlation coefficient. The students of the two experimental groups have outperformed the control group, and the students of the first experimental group has outperformed the students of the second experimental group.
Keywords
creative thinking
critical thinking
meta-cognition
strategy
Abstract
تتبوأ القراءة من منظومة تعليم اللغة العربية مكانة مهمة، فهي مهارة لغوية تعد مفتاحاً لغيرها من المهارات الأخر، والبوابة الرئيسية للاتصال بالكلمة المكتوبة أو المطبوعة من اللغة وللعناية بتدريس مادة المطالعة وتطويرها، أراد الباحث تجريب إستراتيجيات ما وراء المعرفة والاستماع الناقد بوصفهما أسلوبين من الأساليب الحديثة في التدريس، هدف البحث الحالي إلى معرفة أثر إستراتيجيات ما وراء المعرفة والاستماع الناقد في تنمية التفكير الإبداعي، وللتحقق من ذلك انتهج التصميم التجريبي للمجموعات الثلاث، منها مجموعتان تجريبيتان ومجموعة ضابطة. بلغت عينة البحث(٩٠) طالباً. وتوزيعها عشوائياً إلى مجموعات ثلاث، بواقع(٣٠) طالباً في كل مجموعة، وأجرى تكافؤاً بين المجموعات، وأعد اهدافاً سلوكية وخططاً تدريسية عرضها على مجموعة من الخبراء والمتخصصين في اللغة العربية وآدابها وطرائق تدريسها. واستمرت التجربة (6) أسابيع واستعمل الباحث الوسائل الإحصائية الآتية:(تحليل التباين الأحادي وطريقة شفهية ومربع كاي(كا2) ومعامل ارتباط بيرسون) وقد تفوق طلاب المجموعتين الـتجريبيتين على المجموعة الضابطة وتقوق طلاب المجموعة التجريبية الأولى على طلاب المجموعة التجريبية الثانية.
Keywords
إستراتيجية، المعرفة، الاستماع، التفكير.