Abstract
The current study aims to: identify the effect of the building a wall strategy on the achievement of fourth grade primary school students in the language exercises subject. To achieve the research goal, the researcher applied the experimental method to suit the nature of the research. The researcher chose the mixed Iskenderun Elementary School affiliated with the Second Karkh Education Directorate in Baghdad Governorate, as the directorate included (6) schools. In a random manner, the researcher chose Section A to represent the experimental group and Section B to represent the control group, as (27) male and female students studied with the building a wall strategy and 27 male and female students studied with the traditional method. The two study groups were equal in some variables, including: chronological age calculated in months, the academic achievement of parents, and their grades in the Arabic language subject for the previous year (2023-2024). The researcher prepared one tool for the study, which is the post-test consisting of 26 paragraphs, 24 of which were objective paragraphs and two were essay paragraphs. The results of the current research revealed that the performance of the students in the experimental group who studied according to the building a wall strategy was superior to the performance of the students in the control group who studied according to the traditional method in the post-test. In light of the results, the researcher reached a set of conclusions: The use of the building a wall strategy in teaching language exercises helped students to develop curiosity and search for new benefits, and the use of the building a wall strategy in teaching language exercises instilled enthusiasm and vitality in the students and spread the spirit of cooperation and love of participation during the lesson. The researcher recommended the necessity of using the wall-building strategy in teaching primary school students, because this matter is easy and can be used easily by the teacher and students, and because the strategy showed positive results in the current research experiment and reliance on the wall-building strategy because it endears the subject of linguistic exercises to the students.
Among the current research proposals: Conducting a similar study of the wall-building strategy to demonstrate its effect on acquiring grammatical concepts.
Among the current research proposals: Conducting a similar study of the wall-building strategy to demonstrate its effect on acquiring grammatical concepts.
Keywords
achievement
linguistic exercises
wall-building strategy
Abstract
تهدف الدراسة الحالية: التعرف على أثر استراتيجية بناء جدار في تحصيل تلامذة الصف الرابع الابتدائي في مادة التدريبات اللغوية ،ولتحقق مرمى البحث طبقت الباحثة المنهج التجريبي لملائمته طبيعة البحث حيث اختارت الباحثة ابتدائية الاسكندرونة المختلطة التابعة الى مديرية تربية الكرخ الثانية في محافظة بغداد، حيث ضمة المديرية (٦) مدارس، وبطريقة عشوائية اختارت الباحثة شعبة أ لتمثل المجموعة التجريبية وشعبة ب لتمثل المجموعة الضابطة ، حيث أن(27) تلميذاً وتلميذة درست باستراتيجية بناء جدار ٢٧ تلميذاً وتلميذة درسوا بالطريقة التقليدية. تم تكافؤ مجموعتي الدراسة في بعض المتغيرات منها: العمر الزمني محسوباً بالشهور, التحصيل الدراسي للآباء والأمهات, درجاتهم في مادة اللغة العربية للعام السابق (2023-2024), وقد اعدت الباحثة اداة واحد للدراسة وهي الاختبار البعدي يتكون من(٢٦) فقرة ،كانت ٢٤ فقرة موضوعي وفقرتان مقالي ، وكشفت نتائج البحث الحالي تفوق أداء تلامذة المجموعة التجريبية الذين درسوا على وفق استراتيجية بناء جدار على أداء تلامذة المجموعة الضابطة الذين درسوا على وفق الطريقة التقليدية في الاختبار البعدي وفي ضوء النتائج توصلت الباحثة إلى مجموعة من الاستنتاجات: إن استعمال استراتيجية بناء جدار في تدريس التدريبات اللغوية ساعد التلامذة على نمو حب الاستطلاع والبحث عن الفائدة الجديدة وإنَّ استعمال استراتيجية بناء جدار في تدريس التدريبات اللغوية بعث في نفوس التلامذة الحماسة والحيوية وأشاع روح التعاون وحب المشاركة في أثناء الدرس. وأوصت الباحثة ضرورة استعمال استراتيجية بناء جدار في تعليم تلامذة المرحلة الابتدائية، لكون هذا الامر سهلاً واستعماله بيسر وسهولة من قبل المعلم والتلامذة، ولما أظهرت الاستراتيجية من نتائج إيجابية في تجربة البحث الحالي والاعتماد على استراتيجية بناء جدار لأنها تحبب مادة تدريبات لغوية في نفوس التلامذة. ومن مقترحات البحث الحالي: إجراء دراسة مماثلة لاستراتيجية بناء جدار لبيان تأثيرها في اكساب المفاهيم النحوية.
Keywords
استراتيجية بناء جدار، تحصيل، التدريبات اللغوية