Abstract
This study aims at finding out the sentimental smartness of the kindergarten children and its relationship with some variables.
1- The level of the sentimental smartness of the kindergarten children.
2- Investigating the Zero hypothesis in that there are no significant statistical differences in the sentimental smartness between the kindergarten children according to the sex variables (males and females). Some statistical tools have been used in order to arrive at the results that verify the hypotheses of this study. The researcher uses (1) the distinctive power between two distinctive groups; (2) the relationship between the item and the total degree (Pearso correlation factor); and (3) Elfakronbach formula to find out the stability of the measurement by the inner method. In order to investigate the verification of the zero hypothesis, the researcher uses the ttest to two in dependent samples. The results analysis shows that the calculated t is (0.884), which is less than the scheduled t, which is (1.96) at the level 0.05, and the degree of freedom is (198).
1- The level of the sentimental smartness of the kindergarten children.
2- Investigating the Zero hypothesis in that there are no significant statistical differences in the sentimental smartness between the kindergarten children according to the sex variables (males and females). Some statistical tools have been used in order to arrive at the results that verify the hypotheses of this study. The researcher uses (1) the distinctive power between two distinctive groups; (2) the relationship between the item and the total degree (Pearso correlation factor); and (3) Elfakronbach formula to find out the stability of the measurement by the inner method. In order to investigate the verification of the zero hypothesis, the researcher uses the ttest to two in dependent samples. The results analysis shows that the calculated t is (0.884), which is less than the scheduled t, which is (1.96) at the level 0.05, and the degree of freedom is (198).
Abstract
يهدف البحث الحالي التعرف على الذكاء العاطفي لدى اطفال الرياض وعلاقته ببعض المتغيرات.
1 - مستوى الذكاء العاطفي لدى أطفال الرياض
2- التحقق من الفرضية الصفرية لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في الذكاء العاطفي بين أطفال الرياض حسب متغير الجنس ( ذكور واناث
لقد تم استعمال الادوات الاحصائية للوصول الى النتائج التي تحقق من صحة الفرضيات ، فقد استعملت الباحثة القوة التمييزية باسلوب المجموعتين المتطرفتين، وكذلك علاقة الفقرة بالدرجة الكلية معامل ارتباط بيرسون) وكذلك معادلة الفا كرونباخ لايجاد ثبات المقياس بطريقة الاتساق الداخلي، وللتحقق من صحة الفرضية الصفرية تم استعمال الاختبار التائي لعينتين مستقلتين .
مستوى دلالة (0.05) ودرجة حرية (198) . وعند تحليل النتائج تبين ان القيمة التائية المحسوبة قد بلغت (0.884) وهي اقل من الجدولية البالغة (1.96) عند
1 - مستوى الذكاء العاطفي لدى أطفال الرياض
2- التحقق من الفرضية الصفرية لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في الذكاء العاطفي بين أطفال الرياض حسب متغير الجنس ( ذكور واناث
لقد تم استعمال الادوات الاحصائية للوصول الى النتائج التي تحقق من صحة الفرضيات ، فقد استعملت الباحثة القوة التمييزية باسلوب المجموعتين المتطرفتين، وكذلك علاقة الفقرة بالدرجة الكلية معامل ارتباط بيرسون) وكذلك معادلة الفا كرونباخ لايجاد ثبات المقياس بطريقة الاتساق الداخلي، وللتحقق من صحة الفرضية الصفرية تم استعمال الاختبار التائي لعينتين مستقلتين .
مستوى دلالة (0.05) ودرجة حرية (198) . وعند تحليل النتائج تبين ان القيمة التائية المحسوبة قد بلغت (0.884) وهي اقل من الجدولية البالغة (1.96) عند