Abstract
The current research aims to (build a proposed guidance program using the cognitive restructuring method to reduce value conflict among university students). The literature and previous studies dealing with value conflict were reviewed. To achieve the research objective, the researchers prepared a value conflict scale consisting of (29) paragraphs. After verifying the psychometric properties of the scale, the researchers built a guidance program based on the cognitive restructuring method of (Meckenbaum). It was applied to the guidance group in (12) sessions, at a rate of two sessions per week, with a session duration of (60) minutes. The data were processed using the (SPSS) program and a number of statistical methods. Based on the results, the study came out with a number of conclusions, recommendations and proposals.
Keywords
cognitive reconstruction Summary of the research
value struggle
Abstract
يهدف البحث الحالي الى (بناء برنامج ارشادي مقترح بأسلوب اعادة البنية المعرفية في تخفيض الصراع القيمي لدى طالبات الجامعة) وتم الاطلاع على الادبيات والدراسات السابقة التي تتناول الصراع القيمي ولتحقيق هدف البحث اعدت الباحثتان مقياس الصراع القيمي يتكون من (29) فقرة وبعد التحقق من الخصائص السايكومترية للمقياس قامت الباحثتان ببناء برنامج ارشادي يستند الى اسلوب اعادة البنية المعرفية لـ(ميكنبوم) ، وطبقت على المجموعة الارشادية في جلسات بلع عددها (12) جلسة ، وبواقع جلستين اسبوعيا مدة الجلسة (60) دقيقة ، وتمت معالجة البيانات باستعمال برنامج ( Spss) وعدد من الوسائل الأحصائية ، ،وبناءً على النتائج خرجت الدراسة بعدد من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات .
Keywords
اعادة البنية المعرفية
الصراع القيمي