Abstract
The world in the twenty-first century has witnessed many fundamental changes in the vision of higher education institutions and their educational orientations in various countries of the world in response to the variables imposed by information globalization, represented in building knowledge and cultural societies, protecting intellectual property, and raising the level of external efficiency to ensure the preparation of outputs that possess skills with the changing needs of the market. From this standpoint, universities and other higher education institutions have become a means for the advancement of societies, harnessing their scientific capabilities and energies to serve society and tightening the link between higher education plans and economic and social development plans through the pioneering role of higher education in achieving sustainable development for society and enhancing partnership through its contribution to the formation of knowledge capital and the development of human resources and their alignment with development requirements and labor market needs. The research aims to highlight the role of higher or university education in achieving sustainable development, as education is one of the powerful factors that help in achieving sustainable development, as education contributes to providing the workforce with appropriate directions for production, which helps to bring about the required qualitative shift from traditional production to a world based on the use of machines and modern technologies, as well as working to ensure the sustainability of natural resources for future generations and not to deplete them. ...and environmental conservation, with the need to integrate quality education into the agenda of sustainable development goals as it is an effective pivotal indicator for achieving sustainable development.
Keywords
education
higher education institutions
human development
Sustainable Development
Abstract
شهد العالم في القرن الحادي والعشرين العديد من التغييرات الجوهرية في رؤية مؤسسات التعليم العالي وتوجهاتها التعليمية في مختلف دول العالم استجابة للمتغيرات التي فرضتها العولمة المعلوماتية والمتمثلة في بناء المجتمعات المعرفية والثقافية وحماية الملكية الفكرية والارتقاء بمستوى الكفاءة الخارجية لتأمين اعداد مخرجات تمتلك المهارات مع احتياجات سوق المتغيرة ، من هذا المنطلق أصبحت الجامعات وبقية مؤسسات التعليم العالي وسيلة لتقدم المجتمعات تسخر إمكاناتها وطاقاتها العلمية لخدمة المجتمع واحكام الربط بين خطط التعليم العالي وخطط التنمية الاقتصادية والاجتماعية من خلال الدور الريادي للتعليم العالي في تحقيق التنمية المستدامة للمجتمع وتعزيز الشراكة من خلال اسهامها في تكوين رأس المال المعرفي وتنمية الموارد البشرية ومواءمتها مع المتطلبات التنموية واحتياجات سوق العمل ، يهدف البحث الى ابراز دور التعليم العالي او الجامعي في تحقيق التنمية المستدامة لكون التعليم من العوامل القوية المساعدة في تحقيق التنمية المستدامة ،اذ يساهم التعليم في اكساب قوى العمل بالاتجاهات الملائمة للإنتاج ، مما يساعد على احداث النقلة النوعية المطلوبة من الإنتاج التقليدي الى عالم القائم على استخدام الآلة والتقنيات الحديثة وكذلك العمل على ضمان ديمومة استدامة الموارد الطبيعية للأجيال القادمة وعدم استنزافها ،والحفاظ على البيئة ، مع ضرورة دمج التعليم ذو نوعية جيدة في جدول اعمال اهداف التنمية المستدامة لكونه مؤشرا محوريا فاعلا لتحقيق التنمية المستدامة
Keywords
التنمية المستدامة، التعليم، التنمية البشرية، مؤسسات التعليم العالي.