Abstract
This research explores the representations of intellectual concepts that emerged and developed during the 20th century, shaped and influenced by their surrounding environments in conjunction with industrial and technological transformations, as well as the massive expansion in communication and information exchange—epitomized by the internet revolution, advanced technologies, and globalization. These forces reshaped the trajectory of contemporary arts, especially Postmodern Art. One of the most prominent shifts was the emergence of Pop Art, which marked a radical departure from traditional classical art concepts. Art had once adhered to established principles grounded in conventional aesthetics; however, with the advent of new artistic movements, these rigid constraints began to fade, giving way to unfamiliar and unconventional styles. Pop Art, in particular, drew inspiration from popular culture, advertising, and consumer products. It sought to imitate everyday objects and tools rooted in social reality, thus appearing bizarre and distinct from the refined art that had preceded it. This research focuses on Representations of Pop Art Concepts in Contemporary Australian Ceramics and is structured into four chapters. Chapter One (Methodological Framework) outlines the research problem, which is formulated as the following question: To what extent have the intellectual concepts underlying Pop Art influenced the aesthetic and expressive characteristics of contemporary Australian ceramics? This chapter also presents the research significance, objectives, and scope, which is limited to the period from 1978 to 2022. It further provides operational definitions of key conceptual terms used in the study. Chapter Two (Theoretical Framework) includes three sections: The first addresses the concept and its intellectual applications in art. The second focuses on the study of Pop Art. The third investigates contemporary Australian ceramics, concluding with the theoretical indicators. Chapter Three presents the research procedures, including the research community and sample.
Chapter Four concludes the study by presenting the key findings and a list of references and sources.
Chapter Four concludes the study by presenting the key findings and a list of references and sources.
Keywords
concept
Pop Art Ceramics
Representations
Abstract
يستعرض هذا البحث تمثلات المفاهيم الفكرية التي برزت في القرن العشرين وتشكلت وتأثرت ببيئاتها الحاضنة والتي رافقتها بالتزامن مع التطورات والتحولات الصناعية والتكنولوجية والانفتاح الهائل في الاتصال والتواصل المعلوماتي متمثلا بثورة الانترنت والتكنولوجيا وبعولمة واسعة ليس من ارادة او تصور لمواجهتها او حتى وعي للتعامل معها والتي كان لها تأثير على مسار الفنون المعاصرة المتمثله (بفنون مابعد الحداثة )، ومن أبرز هذه التحولات هي ظهور الفن الشعبي او ما يعرف (Pop Art)، الذي أحدث انقلابًا في كل المفاهيم التقليدية الكلاسيكية للفن فبعد أن كان الفن يخضع لقواعد واصول محددة ،ترتكز على مبادئ الجمالية الفنية المتعارف عليها سابقا، اصبح مع ظهور الاتجاهات الفنية الجديدة اكثر تخليا عن هذه القيود الصارمة وأصبح يتسم بأسلوب مختلف وغير مألوف. فن البوب آرت تحديدًا، استلهم مواضيعه من الثقافة الشعبية علاوة على ذلك الإعلانات المنتجات الاستهلاكية كمحاكاة للأشياء والأدوات اليومية المرتبطة بالواقع الاجتماعي مما جعله يبدو بطابع غرائبي ومختلف عن الفن الرفيع الذي كان سائداً قبله، وهذا ما تم دراسته في البحث الحالي (تمثلات المفاهيم الفكرية للخزف الشعبي (pop art)على الخزف الاسترالي المعاصر وجاءت الدراسة من أربعة فصول: تناول الفصل الاول (الإطار المنهجي) والمتضمن المشكلة والذي تأسس على وفقها البحث وتمثلت بالسؤال التالي: ما مدى تأثير المفاهيم الفكرية التي يقوم عليها الخزف الشعبي (Pop Art) في تشكيل الخصائص الجمالية والتعبيرية للخزف الأسترالي المعاصر؟ ومن ثم استعراض أهمية البحث وهدف البحث وحدوده والتي حددتها الباحثة خلال المدة الزمنية (1978_2022م) للخزف الاسترالي المعاصر علاوة على ذلك قامت الباحثة بتحديد إجرائي للمفاهيم الاصطلاحية الأساسية والتي تضمنها البحث. وتضمن الفصل الثاني (الإطار النظري) الذي ضم ثلاثة مباحث، المبحث الأول: المفهوم وتطبيقاته الفكرية على الفن أما المبحث الثاني فقد انصب على دراسة ا الفن الشعبي (Pop art) بينما المبحث الثالث تم فيه دراسة الخزف الاسترالي المعاصر ومؤشرات الإطار النظري، أما الفصل الثالث فقد جاء بإجراءات البحث وتحديد مجتمعه وعينته والفصل الرابع ختم البحث لنتائج البحث وفهرست المصادر والمراجع.
Keywords
تمثلات، المفهوم، الخزف الشعبي