Abstract
The research dealt with the mechanism of subversive works in contemporary Iraqi painting. In light of contemporary artistic trends, which reflect deep transformations in artistic ideas and deliberate subversions in concepts and techniques—emerging from scientific, technological, intellectual, and philosophical developments—the researcher sought to identify and understand the mechanism of subversion in this context.
The third chapter outlined the specific procedures used to achieve the research objective, beginning with identifying the research community, selecting an appropriate research sample, and conducting a detailed analysis of the chosen sample models. Following this, the fourth chapter presented the research results, discussed the conclusions, and provided a set of recommendations and proposals. It concluded with the index of sources, appendices, and a summarized version of the research in the English language.
The research addressed the essential central question:
What is the impact of subversive works on contemporary Iraqi painting?
This question was thoroughly answered in four chapters. The first chapter covered the research problem, its significance, necessity, objectives, limitations, and definitions of key terms. The second chapter was divided into three focused sections: (1) the concept of subversion, (2) mechanisms of subversion in contemporary international painting, and (3) features of subversion in contemporary Iraqi painting.
From the theoretical framework, the researcher extracted a set of analytical indicators.
In the third chapter, the researcher explained the methodological steps, followed by findings and supplementary material in the final chapter
The third chapter outlined the specific procedures used to achieve the research objective, beginning with identifying the research community, selecting an appropriate research sample, and conducting a detailed analysis of the chosen sample models. Following this, the fourth chapter presented the research results, discussed the conclusions, and provided a set of recommendations and proposals. It concluded with the index of sources, appendices, and a summarized version of the research in the English language.
The research addressed the essential central question:
What is the impact of subversive works on contemporary Iraqi painting?
This question was thoroughly answered in four chapters. The first chapter covered the research problem, its significance, necessity, objectives, limitations, and definitions of key terms. The second chapter was divided into three focused sections: (1) the concept of subversion, (2) mechanisms of subversion in contemporary international painting, and (3) features of subversion in contemporary Iraqi painting.
From the theoretical framework, the researcher extracted a set of analytical indicators.
In the third chapter, the researcher explained the methodological steps, followed by findings and supplementary material in the final chapter
Keywords
contemporary painting
Derrida
Heidegger
Mechanism
subversion
Trace
Abstract
تناول البحث ( آلية إشتغالات التقويضية في الرسم العراقي المعاصر ) وبحسب ما أفرزتهُ التيارات الفنية المعاصرة من تحول في الأفكار وتقويض في المفاهيم والتقنيات نتيجة التطور العلمي والتكنلوجي والتحول الفكري والفلسفي , فقد حاولت الباحثة التعرف على آلية إشتغالات التقويضية في الرسم العراقي المعاصر وذلك من خلال الإجابة عن التساؤل الآتي :_ ما تأثير إشتغالات التقويضية في الرسم العراقي المعاصر .
وقد قامت الباحثة بالإجابة عن هذا التساؤل بأربعة فصول , تضمن الفصل الأول , ملخصاً باللغتين العربية والإنجليزية والتعريف بمشكلة البحث وأهميتهِ والحاجةِ إليهِ وهدف البحث , وحدود البحث وتحديد مصطلحاتهِ , أما الفصل الثاني تم تقسيمهُ إلى مباحث ثلاثة ، المبحث الأول مفهوم التقويض , والمبحث الثاني آلية التقويض في الرسم العالمي المعاصر , أما المبحث الثالث فقد تناول ملامح التقويض في الرسم العراقي المعاصر . وقد استخلصت الباحثة مجموعة مؤشرات أسفرت عنها دراسة الإطار النظري . أما الفصل الثالث فقد تضمن الإجراءات التي قامت بها الباحثة للوصول إلى هدف البحث , بدءاً من جمعها لمجتمع البحث , مروراً باختيار عينة البحث , وصولاً إلى تحليل نماذج العينة , وبعدها قامت الباحثة بعرض نتائج البحث في الفصل الرابع , ومن ثم عرض الإستنتاجات والتوصيات والمقترحات , وأخيراٍ فهرست المصادر , الملاحق .
وقد قامت الباحثة بالإجابة عن هذا التساؤل بأربعة فصول , تضمن الفصل الأول , ملخصاً باللغتين العربية والإنجليزية والتعريف بمشكلة البحث وأهميتهِ والحاجةِ إليهِ وهدف البحث , وحدود البحث وتحديد مصطلحاتهِ , أما الفصل الثاني تم تقسيمهُ إلى مباحث ثلاثة ، المبحث الأول مفهوم التقويض , والمبحث الثاني آلية التقويض في الرسم العالمي المعاصر , أما المبحث الثالث فقد تناول ملامح التقويض في الرسم العراقي المعاصر . وقد استخلصت الباحثة مجموعة مؤشرات أسفرت عنها دراسة الإطار النظري . أما الفصل الثالث فقد تضمن الإجراءات التي قامت بها الباحثة للوصول إلى هدف البحث , بدءاً من جمعها لمجتمع البحث , مروراً باختيار عينة البحث , وصولاً إلى تحليل نماذج العينة , وبعدها قامت الباحثة بعرض نتائج البحث في الفصل الرابع , ومن ثم عرض الإستنتاجات والتوصيات والمقترحات , وأخيراٍ فهرست المصادر , الملاحق .
Keywords
التقويضية ، آلية
دريدا، هايدغر ، الأثر ، الرسم المعاصر