Abstract
The study aimed at: building and codifying the scale of administrative empowerment according to some criteria of total quality management and its relationship to the performance evaluation of workers in directorates and departments of student activities in Iraqi universities. The researchers used the descriptive method in the survey relations method. The research community included workers in directorates and departments of student activities in Iraqi universities, off (808) affiliated and (321) affiliated to the exploratory experience. After completing the main experiment, the conclusions came that:
The administrative leaderships in the directorates of student activities in Iraqi universities show that there is a good level of use of the principles and foundations of administrative empowerment with the administrative joints within the educational institution and activities. The most important recommendations: Development, development and promotion of administrative empowerment for workers in the directorates of student activities in Iraqi universities (administrative leaderships therein)
The administrative leaderships in the directorates of student activities in Iraqi universities show that there is a good level of use of the principles and foundations of administrative empowerment with the administrative joints within the educational institution and activities. The most important recommendations: Development, development and promotion of administrative empowerment for workers in the directorates of student activities in Iraqi universities (administrative leaderships therein)
Keywords
: administrative empowerment
Abstract
هدفت الدراسة الى : بناء وتقنين مقياس التمكين الاداري وفق بعض معايير ادارة الجودة الشاملة وعلاقتها بتقييم الاداء للعاملين في مديريات واقسام الانشطة الطلابية في الجامعات العراقية . وقد استخدم الباحثون المنهج الوصفي بأسلوب العلاقات المسحية وقد اشتمل مجتمع البحث على العاملين في مديريات واقسام الانشطة الطلابية في الجامعات العراقية والبالغ عددهم ( 808 ) منتسب و ( 35 ) منتسب للتجربة الاستطلاعية و ( 352 ) للتجربة وبعد اتمام التجربة الرئيسية جاءت الاستنتاجات بأن :
ان القيادات الادارية في مديريات الانشطة الطلابية في الجامعات العراقية تبين ان هناك مستوى جيد من استخدام مبادئ واسس التمكين الاداري مع المفاصل الادارية داخل المؤسسة التعليمية والنشاطات. واهم التوصيات : تنمية وتطوير وتعزيز التمكين الاداري للعاملين في مديريات الانشطة الطلابية في الجامعات العراقية (القيادات الادارية فيها )
ان القيادات الادارية في مديريات الانشطة الطلابية في الجامعات العراقية تبين ان هناك مستوى جيد من استخدام مبادئ واسس التمكين الاداري مع المفاصل الادارية داخل المؤسسة التعليمية والنشاطات. واهم التوصيات : تنمية وتطوير وتعزيز التمكين الاداري للعاملين في مديريات الانشطة الطلابية في الجامعات العراقية (القيادات الادارية فيها )
Keywords
التمكين الاداري