Abstract
This research explores the cinematic techniques in the poem "What the Clouds of Ends Rained" by poet Jassim Al Sahyeh. It begins with several questions: What cinematic techniques did the poet rely on in shaping his poem? How did the poet enrich his poetic experience with these techniques? Did this enrichment add to the poem? What did the reader gain from this enrichment? The research aims to achieve several objectives, including identifying the cinematic techniques the poet used in the poem’s structure, analyzing how they were employed, revealing their semantic and aesthetic value in the text, and their impact on the reader's consciousness. The research uses a descriptive-analytical approach to describe, study, analyze, and apply the phenomenon. It is organized into an introduction, a prelude, three main sections, and a conclusion. The introduction sets the stage for the research, while the prelude discusses the artistic overlap between poetry and cinema. The first section focuses on the camera technique in the text, the second addresses the cinematic monologue technique, and the third examines the technique of editing and montage. The research concludes that Al-Sahyeh relied on camera, monologue, and montage techniques in the structure of his poem, which allowed him to express his thoughts and emotions, enhance suggestion, and intensify meanings in the text. He was able to present his poetic experience in a series of events with a well-structured narrative and theme.
Keywords
Cinematic techniques
Jassim Al Sahyeh
poetry
What the Clouds of Ends Rained
Abstract
يتناول هذا البحث دراسة التقنيات السينمائية في قصيدة "ما أمطرَهُ غيمُ النهايات" للشاعر "جاسم الصحيح"، منطلقا من عدة تساؤلات، هي: ما التقنيات السينمائية التي عوّل عليها الشاعر في تشكيل قصيدته؟ وكيف خصّب الشاعر تجربته الشعرية بهذه التقنيات؟ وهل أحدث هذا التخصيب إضافة للقصيدة؟ وماذا أفاد القارئ من هذا التخصيب؟ متطلعا إلى تحقيق عدة أهداف، تتمثل في الوقوف على التقنيات السينمائية التي اعتمدها الشاعر في بنية القصيدة، وفك الاشتباك في آلية توظيفها، ومن ثم الكشف عن القيمة الدلالية والجمالية لها في النص، ومردودها على وعي القارئ. واعتمد البحث على المنهج الوصفي- التحليلي لتوصيف الظاهرة وتتبعها بالدراسة والتحليل والتطبيق، فجاء في خطة منتظمة مكونة من مقدمة وتمهيد، وثلاثة محاور، وخاتمة. تناولت مقدمة تطرية البحث، وجاء التمهيد يناقش التداخل الفني بين الشعر والسينما، بينما تناول المحور الأول استظهار تقنية الكاميرا في النص، وجاء الثاني يناقش تقنية المونولوج السينمائي، وجاء الثالث يتناول تقنية المونتاج والتوليف. وقد خلصت نتائج البحث إلى اعتماد "الصحيح" على تقنيات الكاميرا، والمونولوج، والمونتاج في بنية قصيدته، فاستطاع بهذه التقنيات التعبير عن أفكاره وخلجاته، وتعزيز الإيحاء وتكثيف الدلالات في النص، واستطاع –أيضا- إخراج تجربته الشعرية متسلسلة الأحداث محكمة البناء والموضوع.
Keywords
التقنيات السينمائية، الشعر، جاسم الصحيح، ما أمطره غيم النهايات.