Abstract
To achieve the objectives of the research, the researcher prepared a scale of academic reluctance based on the theory of (Bandora), and the scale in its final form consisted of (21) items, and the scale was applied to a research sample of (100) male and female students who were chosen in a simple random way from the research community, and after collecting the data it was processed Using the appropriate statistical means, the research reached the following results: The students do not have academic retardation and are above average, there are no statistically significant differences in the academic retardation of the research sample according to the gender variable (males-females), there are no statistically significant differences in The academic retardation of the research sample according to the variable of academic achievement (bachelor’s degree or higher, middle school or less), there are no statistically significant differences in the academic retardation of the research sample according to the interaction between academic achievement (bachelor’s degree or higher, middle school or less) and gender (males – females )
Keywords
Academic reluctance-first intermediate students-distinguished school
Abstract
لتحقيق أهداف البحث قامت الباحثة اعداد مقياس التلكؤ الاكاديمي اعتمادا على نظرية (باندورا) وتكون المقياس بصورته النهائية من (21) فقرة ، وطبق المقياس على عينة البحث البالغة (100) طالب وطالبة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة من مجتمع البحث ،وبعد جمع البيانات تم معالجتها باستعمال الوسائل الإحصائية المناسبة، توصل البحث الى النتائج الأتية : الى ان الطلبة ليس لديهم تلكؤ اكاديمي و اعلى من المتوسط، لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في التلكؤ الاكاديمي لعينة البحث تبعا لمتغير النوع الاجتماعي (ذكور- اناث)،لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في التلكؤ الاكاديمي لعينة البحث تبعا لمتغير التحصيل الدراسي(بكلوريوس او اعلى , اعدادية او اقل) ،لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في التلكؤ الاكاديمي لعينة البحث تبعا للتفاعل بين التحصيل الدراسي (بكلوريوس او اعلى , اعدادية او اقل)) والنوع الاجتماعي(ذكور – اناث)
Keywords
التلكؤ الاكاديمي، طلبة الأول متوسط ، مدارس المتميزين