Abstract
The current research aims to identify-
1- The level of motivational beliefs of outstanding students.
2- The three-dimensional intelligence level of outstanding students.
3- The nature and degree of the relationship between motivational beliefs and three-dimensional intelligence of outstanding students.
4-The difference in the relationship between motivational beliefs and three-dimensional intelligence according to gender (male/female).
The sample consisted of (500) male and female students who were chosen randomly with a proportional distribution of (235) males and (265) females.
The results were reached as follows:-
1.The outstanding students have a high level of motivational beliefs, and there is no real difference between the arithmetic and hypothetical mean of the external goal orientation dimension, which means the level of goal orientation for the outstanding students, is moderate in a normal proportion equal to the apparent proportion of the normal population.
2.The outstanding students enjoy a high level of practical and analytical abilities. The outstanding students enjoy a moderate level of creative ability and there is a real difference between the general average of three-dimensional intelligence and the hypothetical one, which means that they enjoy a three-dimensional level of intelligence.
3.The level of motivational beliefs of outstanding students is high, accompanied by an increase in their level of triangular intelligence.
4.There is a greater connection between motivational beliefs and three-dimensional intelligence among males than among high-achieving females.
1- The level of motivational beliefs of outstanding students.
2- The three-dimensional intelligence level of outstanding students.
3- The nature and degree of the relationship between motivational beliefs and three-dimensional intelligence of outstanding students.
4-The difference in the relationship between motivational beliefs and three-dimensional intelligence according to gender (male/female).
The sample consisted of (500) male and female students who were chosen randomly with a proportional distribution of (235) males and (265) females.
The results were reached as follows:-
1.The outstanding students have a high level of motivational beliefs, and there is no real difference between the arithmetic and hypothetical mean of the external goal orientation dimension, which means the level of goal orientation for the outstanding students, is moderate in a normal proportion equal to the apparent proportion of the normal population.
2.The outstanding students enjoy a high level of practical and analytical abilities. The outstanding students enjoy a moderate level of creative ability and there is a real difference between the general average of three-dimensional intelligence and the hypothetical one, which means that they enjoy a three-dimensional level of intelligence.
3.The level of motivational beliefs of outstanding students is high, accompanied by an increase in their level of triangular intelligence.
4.There is a greater connection between motivational beliefs and three-dimensional intelligence among males than among high-achieving females.
Keywords
motivational beliefs
outstanding achievers
three-dimensional intelligence
Abstract
يــستهدف البحـــــث الحالــــي للتعــــرف علــــى
1- مستوى المعتقدات الدافعيــــة للطلبـــة المتفوقيــــــن.
2- مستوى الذكاء الثـلاثي الابعـــــاد للطلــــبة المتفوقيـــن.
3- طبيعـــة ودرجـــــة العلاقـة بيــــــن المعتقــــدات الدافعيـــة والذكـــــاء الثلاثــــي الابعاد للطلبــــــة المتفوقيـــــن.
4- الفـــــــرق للــــعلاقــــة بيــــن المعتقــــدات الدافعيـــة والذكــــاء الثلاثـــي الابعاد تبعاً لجنس (ذكــــور / انــــاث).
تألفت العينــــة من (500) طالب وطالبة حيــث تم اختيــــارهم بالطريقة العشوائيـــــة ذات التــــوزيع المتناسب بواقـــــع (235) من الذكـور (265) من اناث.
والتــوصل الى النتــــائج الى ما يلــي: -
1. أن الطلبـــة المتفوقيـــن يتمتعون بمستـــوى مرتفـــع من المعتقدات الدافعية، وعدم وجود فرق حقيقي بين المتوسط الحسابي والفرضي لبعد توجه الهدف الخارجي، ممــــا يعني اعتدال مستوى توجه الهدف لطلبـة المتفوقين بالنسبة طبيعيـــــة تســـاوي النسبـــة الظـــاهـــرة للمجتمــــع الطبيعــي.
2. ارتفاع تمتع الطلبــة المتفوقيــن لمستـــوى القدرتين العملية والتحليليــــة، ويتمتع الطلبة المتفوقين بمستوى معتدل من القدرة الابداعية ووجود فرق حقيقي بين المتوسط العام للذكاء الثلاثي الابعاد والفرضي، مما يعني تمتعهم بمستوى ذكاء ثلاثي الابعاد.
3. ان مستـــوى المعتقــدات الدافعيــة للطلبة المتفوقيـن مرتفع يصاحبها ارتفاع في مستوى الذكاء الثلاثي لديهم.
4. هنـــاك ارتبـــاط فــي المعتقــدات الدافعيــة والذكــاء الثلاثـي الابعاد عنـــد الذكور بشكل أكبر مما يرتبط عند الانـــــاث من المتفوقين
1- مستوى المعتقدات الدافعيــــة للطلبـــة المتفوقيــــــن.
2- مستوى الذكاء الثـلاثي الابعـــــاد للطلــــبة المتفوقيـــن.
3- طبيعـــة ودرجـــــة العلاقـة بيــــــن المعتقــــدات الدافعيـــة والذكـــــاء الثلاثــــي الابعاد للطلبــــــة المتفوقيـــــن.
4- الفـــــــرق للــــعلاقــــة بيــــن المعتقــــدات الدافعيـــة والذكــــاء الثلاثـــي الابعاد تبعاً لجنس (ذكــــور / انــــاث).
تألفت العينــــة من (500) طالب وطالبة حيــث تم اختيــــارهم بالطريقة العشوائيـــــة ذات التــــوزيع المتناسب بواقـــــع (235) من الذكـور (265) من اناث.
والتــوصل الى النتــــائج الى ما يلــي: -
1. أن الطلبـــة المتفوقيـــن يتمتعون بمستـــوى مرتفـــع من المعتقدات الدافعية، وعدم وجود فرق حقيقي بين المتوسط الحسابي والفرضي لبعد توجه الهدف الخارجي، ممــــا يعني اعتدال مستوى توجه الهدف لطلبـة المتفوقين بالنسبة طبيعيـــــة تســـاوي النسبـــة الظـــاهـــرة للمجتمــــع الطبيعــي.
2. ارتفاع تمتع الطلبــة المتفوقيــن لمستـــوى القدرتين العملية والتحليليــــة، ويتمتع الطلبة المتفوقين بمستوى معتدل من القدرة الابداعية ووجود فرق حقيقي بين المتوسط العام للذكاء الثلاثي الابعاد والفرضي، مما يعني تمتعهم بمستوى ذكاء ثلاثي الابعاد.
3. ان مستـــوى المعتقــدات الدافعيــة للطلبة المتفوقيـن مرتفع يصاحبها ارتفاع في مستوى الذكاء الثلاثي لديهم.
4. هنـــاك ارتبـــاط فــي المعتقــدات الدافعيــة والذكــاء الثلاثـي الابعاد عنـــد الذكور بشكل أكبر مما يرتبط عند الانـــــاث من المتفوقين
Keywords
المعتقدات الدافعية ، الذكاء الثلاثي الابعاد ، المتفوقين