Abstract
The current study focuses on exploring women rights that required to be involved in social studies and national textbooks in the secondary stage in the light of international conventions on women's rights and cultural specificity of the Saudi society, as well as to reveal the teachers and educational supervisors' estimation about the degree of importance of those components included in the books, and then build a matrix of the range and sequence of women's rights in the books of social studies and national in the secondary stage.
The study used the descriptive method in both the analytical (analysis of the content of the textbooks) and the descriptive of the 221 study participants in the study, of social studies teachers and educational supervisors' in male and female secondary schools in Makkah city. The study used two tools, which are content analysis card for the student book (6 textbooks for one student) for the social studies and national textbooks, and a questionnaire for collecting data from the participants of study. After the instruments have achieved the characteristics of reliability and validity required.
The results of the study led to preparing a list of the rights of women, it's number is (127) which the arbitrators stressed the importance of inclusion in the social studies and national textbooks in the secondary stage in the light of international conventions on women's rights. Also, the results revealed that the level of availability of women's rights varies among secondary school levels, as well as it is not balanced and insufficient. In view of this, a model for the matrix of the extent and sequence of the women's rights was designed in the books of social studies and national in the secondary stage.
The study used the descriptive method in both the analytical (analysis of the content of the textbooks) and the descriptive of the 221 study participants in the study, of social studies teachers and educational supervisors' in male and female secondary schools in Makkah city. The study used two tools, which are content analysis card for the student book (6 textbooks for one student) for the social studies and national textbooks, and a questionnaire for collecting data from the participants of study. After the instruments have achieved the characteristics of reliability and validity required.
The results of the study led to preparing a list of the rights of women, it's number is (127) which the arbitrators stressed the importance of inclusion in the social studies and national textbooks in the secondary stage in the light of international conventions on women's rights. Also, the results revealed that the level of availability of women's rights varies among secondary school levels, as well as it is not balanced and insufficient. In view of this, a model for the matrix of the extent and sequence of the women's rights was designed in the books of social studies and national in the secondary stage.
Keywords
cultural specificity
International Charters
Saudi society
Secondary stage.
Social Studies and National Textbooks
women's rights
Abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة تضمين حقوق المرأة في كُتب الدراسات الاجتماعية والوطنية بالمرحلة الثانوية في ضوء المواثيق الدولية لحقوق المرأة والخصوصية الثقافية للمجتمع السعودي. فضلاً عن التعرف على تقديرات المشاركين في الدراسة لدرجة أهمية تضمين حقوق المرأة في تلك الكُتب، ومن ثم بناء مصفوفة المدى والتتابع في هذه الكتب.
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي بشقية الوصفي التحليلي للكتب الدراسية، والوصفي المسحي للمشاركين في الدراسة والبالغ عددهم (221) معلماً ومعلمة ومشرفاً تربويا ومشرفة تربوية للدراسات الاجتماعية في مدارس البنين والبنات الحكومية بالمرحلة الثانوية في مدينة مكة المكرمة. استخدمت الدراسة أداتين لجمع البيانات، وهما: بطاقة تحليل المحتوى للكتب الدراسية (6كتب للطالب)، واستبانة لتقديرات المشاركين في الدراسة، بعد أن تحقق للأداتين خصائص الصدق والثبات اللازمة. وتم معالجة بيانات الدراسة باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS)) وفقاً لمجموعة من الأساليب الإحصائية المناسبة.
وتوصلت نتائج الدراسة إلى إعداد قائمة مكونة من (127) حق مرتبطة بحقوق المرأة, إذ حصلت هذه القائمة على درجة أهمية مرتفعة من وجهة نظر المشاركين في الدراسة. كما كشفت نتائج تحليل المحتوى أن نسبة توافر حقوق المرأة غير كافية وايضاً غير متوازنة، وتختلف بين صفوف المرحلة الثانوية. وفي ضوء ذلك تم بناء مصفوفة المدى والتتابع لحقوق المرأة في كتب الدراسات الاجتماعية والوطنية المطورة بالمرحلة الثانوية في ضوء المواثيق الدولية لحقوق المرأة والخصوصية الثقافية للمجتمع السعودي
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي بشقية الوصفي التحليلي للكتب الدراسية، والوصفي المسحي للمشاركين في الدراسة والبالغ عددهم (221) معلماً ومعلمة ومشرفاً تربويا ومشرفة تربوية للدراسات الاجتماعية في مدارس البنين والبنات الحكومية بالمرحلة الثانوية في مدينة مكة المكرمة. استخدمت الدراسة أداتين لجمع البيانات، وهما: بطاقة تحليل المحتوى للكتب الدراسية (6كتب للطالب)، واستبانة لتقديرات المشاركين في الدراسة، بعد أن تحقق للأداتين خصائص الصدق والثبات اللازمة. وتم معالجة بيانات الدراسة باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS)) وفقاً لمجموعة من الأساليب الإحصائية المناسبة.
وتوصلت نتائج الدراسة إلى إعداد قائمة مكونة من (127) حق مرتبطة بحقوق المرأة, إذ حصلت هذه القائمة على درجة أهمية مرتفعة من وجهة نظر المشاركين في الدراسة. كما كشفت نتائج تحليل المحتوى أن نسبة توافر حقوق المرأة غير كافية وايضاً غير متوازنة، وتختلف بين صفوف المرحلة الثانوية. وفي ضوء ذلك تم بناء مصفوفة المدى والتتابع لحقوق المرأة في كتب الدراسات الاجتماعية والوطنية المطورة بالمرحلة الثانوية في ضوء المواثيق الدولية لحقوق المرأة والخصوصية الثقافية للمجتمع السعودي
Keywords
المرحلة الثانوية
المواثيق الدولية ، الخصوصية الثقافية، المجتمع السعودي، كُتب الدراسات الاجتماعية والوطنية
حقوق المرأة