Abstract
This study is structured into four chapters. The first chapter outlines the research problem, its significance, the need for the study, objectives, scope, and key terminology. The central research question posed is: How was Fadhel Abbas able to realistically simulate the Iraqi environment in his paintings? Accordingly, the study aims to explore the realistic representation of the Iraqi environment in the works of Fadhel Abbas.
The second chapter forms the theoretical framework and is divided into three main sections: the first examines the history of realism in painting and philosophical thought; the second discusses realism in European art; and the third analyzes the impact of the real environment on contemporary Iraqi artists, with a focus on the experience of Fadhel Abbas.
The third chapter presents the research methodology, including the research population, sample, tools, approach, and sample analysis techniques.
The fourth chapter presents the results, conclusions, recommendations, and suggestions. Among the most significant findings is that Abbas’s simulation of the environment takes a purely realistic direction. The researcher concludes that his artworks are laden with precise details that reflect everyday life, as the artist draws directly from lived reality and the immediate Iraqi environment. Therefore, his paintings may be seen not merely as personal artistic expressions but as visual documentation of contemporary Iraqi reality.
The second chapter forms the theoretical framework and is divided into three main sections: the first examines the history of realism in painting and philosophical thought; the second discusses realism in European art; and the third analyzes the impact of the real environment on contemporary Iraqi artists, with a focus on the experience of Fadhel Abbas.
The third chapter presents the research methodology, including the research population, sample, tools, approach, and sample analysis techniques.
The fourth chapter presents the results, conclusions, recommendations, and suggestions. Among the most significant findings is that Abbas’s simulation of the environment takes a purely realistic direction. The researcher concludes that his artworks are laden with precise details that reflect everyday life, as the artist draws directly from lived reality and the immediate Iraqi environment. Therefore, his paintings may be seen not merely as personal artistic expressions but as visual documentation of contemporary Iraqi reality.
Keywords
Iraqi environment
realism
Simulation
Abstract
تناول البحث أربعة فصول, خصص الأول منها لبيان بمشكلة البحث ومرورا بأهميته, والحاجة إليه, ثم هدف البحث وحدوده, وصولاً الى تحديد المصطلحات, حيث حددت مشكلة البحث بالإجابة على التساؤل الآتي: كيف استطاع فاضل عباس ان يحاكي في رسومه الواقعية البيئة العراقية؟ كما ان البحث الحالي يهدف إلى: تعرف على محاكاة الواقعية للبيئة العراقية في رسوم فاضل عباس. وقد ضم الفصل الثاني الاطار النظري الذي ضم ثلاث مباحث وأولها تاريخ محاكاة الواقع في الرسم والفكر الفلسفي والثاني تضمن الواقعية في الفن الأوربي اما الثالث منها ضم البيئة الواقعية وأثرها في الرسام العراقي المعاصر ومنها تجربة فاضل عباس. واشتمل الفصل الثالث على إجراءات البحث وهي: مجتمع البحث, عينة البحث, أداة البحث, منهج البحث, وتحليل عينة البحث. بينما انصب الاهتمام على نتائج البحث, استنتاجات, التوصيات, المقترحات والخروج بنتائج أهمها محاكاة البيئة في رسوم فاضل عباس قد اخذ منحاً واقعيا بحتاً.
كما توصل الباحث إلى جملة من الاستنتاجات منها ان اعماله جاءت محمّلة بتفاصيل دقيقة تعكس الحياة اليومية؛ لأن الفنان يستلهم مشاهده من الواقع الحي والبيئة العراقية المباشرة، ما يبرر توصيف لوحاته كتوثيق بصري للواقع العراقي، وليس مجرد تعبير فني ذاتي.
كما توصل الباحث إلى جملة من الاستنتاجات منها ان اعماله جاءت محمّلة بتفاصيل دقيقة تعكس الحياة اليومية؛ لأن الفنان يستلهم مشاهده من الواقع الحي والبيئة العراقية المباشرة، ما يبرر توصيف لوحاته كتوثيق بصري للواقع العراقي، وليس مجرد تعبير فني ذاتي.
Keywords
المحاكاة، الواقعية، البيئة العراقية