Abstract
A piece of wisdom is a contemplative profound look into life and its issues and people and their morals, goals and destinies. It is a call to uncover the truth and present a typical picture of the values of truth, goodness, beauty and lesson-learning. Poets, since the pre-Islamic paganistictimes, have addressed these humane meanings without which they would not be glorified since “Arabs do not consider a poet laureate unless he originates some wisdom in his poetry”. However, wisdom in poetry has not been an independent purpose as was the case for praising, commiseration, satire, flirtation... etc. It was used to be originated casually where the nature of the theme requires it.
With the advent of Islam, veteran poets continued decorating their poems with wise implications. Islam had a tangible impact on the meanings and contents addressed by those veteran poets, and on using poetry to fight paganisticideology, and serving Islam. Such wisdom has been maintained eternal as poets of wisdom exceeded the individuality to popularity, so he was honored by the people memorizing his verses and communicating them from generation to another.
With the advent of Islam, veteran poets continued decorating their poems with wise implications. Islam had a tangible impact on the meanings and contents addressed by those veteran poets, and on using poetry to fight paganisticideology, and serving Islam. Such wisdom has been maintained eternal as poets of wisdom exceeded the individuality to popularity, so he was honored by the people memorizing his verses and communicating them from generation to another.
Abstract
الحكمة هي نظرات تأمليّة في الحياة وقضاياها، والناس وأخلاقهم، وغاياتهم ومصائرهم، وهي نداءٌ لكشف الحقيقة، وتقديم الصورة النموذجية لقيم الحقّ والخير والجمال، وأخذ العبرة، وقد تناول الشعراء منذ الجاهلية هذه المعاني الإنسانية، وكان العرب يُكبرون الشاعر الحكيم، وقيل: "إنّ العرب كانت لا تعدّ شاعراً فحلاً حتى يأتي ببعض الحكمة في شعره "( ). غير أنّ النَظْم في الحكمة لم يكن غرضاً مستقلّاً، كما هو الحال في أغراض المديح، والرثاء، والهجاء، والغزل وغيرها، فكانت أبيات الحكمة تأتي بصورةٍ عارضةٍ تستدعيها طبيعة الموضوع، وهذا يعني أنّ الحديث عن الحكمة في الشعر يحتاج إلى بحثٍ وتنقيب؛ كتنقيب الشحيح الذي ذكره أبو نوّاس:
بُليتُ بَلى الأطلالِ إنْ لمْ أقفْ بِها وقوفَ شحيحٍ ضاعَ في التُرْبِ خاتِمُهُ
ومع مجيء الإسلام، استمرّ الشعراء يُزيّنون قصائدهم بالمعاني الحكيمة، وكان للإسلام أثرٌ ظاهرٌ في المعاني التي تناولها الشعراء، وفي توظيف الشعر لمحاربة الأيديولوجية الجاهلية، وخدمة الدين الإسلامي، وقد بَقيتْ هذه الحكم خالدةً؛ لأنّ الشاعر الحكيم إنسانٌ تجاوز الخاص إلى العام، فكرّمه الناس بأنْ حفظوا أشعاره وتناقلوها جيلاً بعد جيل.
بُليتُ بَلى الأطلالِ إنْ لمْ أقفْ بِها وقوفَ شحيحٍ ضاعَ في التُرْبِ خاتِمُهُ
ومع مجيء الإسلام، استمرّ الشعراء يُزيّنون قصائدهم بالمعاني الحكيمة، وكان للإسلام أثرٌ ظاهرٌ في المعاني التي تناولها الشعراء، وفي توظيف الشعر لمحاربة الأيديولوجية الجاهلية، وخدمة الدين الإسلامي، وقد بَقيتْ هذه الحكم خالدةً؛ لأنّ الشاعر الحكيم إنسانٌ تجاوز الخاص إلى العام، فكرّمه الناس بأنْ حفظوا أشعاره وتناقلوها جيلاً بعد جيل.