Abstract
The present study aimed to investigate the attitudes of students in Arabic language departments toward the use of artificial intelligence-based educational activities in the Language Skills course. To achieve the research objectives, the researcher developed a questionnaire consisting of 20 items, which was administered to a random sample of 100 male and female students enrolled in the first stage of the Arabic Language Department, College of Education for Human Sciences, University of Karbala, during the academic year 2024–2025.
The findings revealed that the students’ attitudes in the Arabic Language Department were high. The results also indicated that there were no statistically significant differences at the 0.05 significance level between male and female students in some of the questionnaire items. However, the remaining items showed statistically significant differences attributed to the gender variable, in favor of female students. Based on these findings, the researcher proposed a number of recommendations.
The findings revealed that the students’ attitudes in the Arabic Language Department were high. The results also indicated that there were no statistically significant differences at the 0.05 significance level between male and female students in some of the questionnaire items. However, the remaining items showed statistically significant differences attributed to the gender variable, in favor of female students. Based on these findings, the researcher proposed a number of recommendations.
Keywords
artificial intelligence
Attitudes
Educational Activities
Language skills
Abstract
هدف البحث الحالي إلى معرفة اتجاهات طلبة أقسام اللغة العربية نحو استخدام الأنشطة التعليمية القائمة على الذكاء الاصطناعي في مادة المهارات اللغوية، ولتحقيق هدفي البحث صمم الباحث استبانة تكونت من (20) فقرة، طبقت على عينة عشوائية مكونة من (100) طالب وطالبة ممن يدرسون في قسم اللغة العربية للمرحلة الأولى في كلية التربية للعلوم الإنسانية جامعة كربلاء للعام الدراسي 2024-2025. أظهرت نتائج البحث أن اتجاهات الطلبة في قسم اللغة العربية جاءت بدرجة مرتفعة، وكذلك أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة( 0.05) بين الذكور والإناث في بعض الفقرات، أما بقية فقرات الاستبانة فقد أشارت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس ولصالح فئة الإناث، وفي ضوء نتائج البحث أوصى بعدد من التوصيات.
Keywords
(اتجاهات، الذكاء الاصطناعي ، الأنشطة التعليمية، المهارات اللغوية)