Abstract
Abstract
It emerged from scholars who fought to study sharia law Sheikh Muzaffar, the founder of the Faculty of Theology in Najaf, the pioneer in the renewal of knowledge assets and refined. It reflected this wonderful experience in his wonderful book «jurisprudence», which is a quantum leap between fundamentalist books, especially Studying them. Sheikh Muzaffar has been able in this book that dissolves the complex and dry assets language in the verbal templates easy Siala, light on the brains, in a deep sense. More importantly, the educational method that instructs the student and the good works scientifically.
It should be noted that the power of regenerative owners see that the assets flag became tends to endoscopy and idealism and impartiality, and moving further away from the realistic and practical, making genealogy association with other scientific squares missing, although the
nature imposes upon close out the link, humanitarian Caldrasat, such
as: psychology, meeting and General Linguistics, law, and others. And it requires knowledge assets to open new doors of scientific knowledge within the assets, Caldrasat comparison, and others.
Sheikh Muzaffar has plans for a new and balanced with future thought his handling, ordained in the scientific dimensions of his school, and he was able to mobilize the approach in writing in line with the student and within the time period at the time, Vozaa Almmvrdat methodology on what felt taking the plan and supply the new, especially the lesson materials, such as logic and beliefs front and jurisprudence, flexible and contexts in supply and drafting tab
It emerged from scholars who fought to study sharia law Sheikh Muzaffar, the founder of the Faculty of Theology in Najaf, the pioneer in the renewal of knowledge assets and refined. It reflected this wonderful experience in his wonderful book «jurisprudence», which is a quantum leap between fundamentalist books, especially Studying them. Sheikh Muzaffar has been able in this book that dissolves the complex and dry assets language in the verbal templates easy Siala, light on the brains, in a deep sense. More importantly, the educational method that instructs the student and the good works scientifically.
It should be noted that the power of regenerative owners see that the assets flag became tends to endoscopy and idealism and impartiality, and moving further away from the realistic and practical, making genealogy association with other scientific squares missing, although the
nature imposes upon close out the link, humanitarian Caldrasat, such
as: psychology, meeting and General Linguistics, law, and others. And it requires knowledge assets to open new doors of scientific knowledge within the assets, Caldrasat comparison, and others.
Sheikh Muzaffar has plans for a new and balanced with future thought his handling, ordained in the scientific dimensions of his school, and he was able to mobilize the approach in writing in line with the student and within the time period at the time, Vozaa Almmvrdat methodology on what felt taking the plan and supply the new, especially the lesson materials, such as logic and beliefs front and jurisprudence, flexible and contexts in supply and drafting tab
Abstract
برز من الفقهاء الذين تصدوا لدراسة احكام الشريعة الشيخ المظفَّر، مؤسِّس كلية الفقه في النجف الأشرف، والرائد في تجديد علم الأصول وتهذيبه. وتتجلى هذه التجربة الرائعة في كتابه الرائع «أصول الفقه»، الذي يعد نقلة نوعية بين الكتب الأصولية، ولاسيما الدرسية منها. وقد تمكن الشيخ المظفر في هذا الكتاب من أن يذيب لغة الأصول المعقدة والجافة في قوالب لفظية سهلة سيالة، خفيفة على العقول، عميقة في المعقول. والأهم من ذلك الأسلوب التربوي الذي يُرشّد الطالب ويبنيه علمياً.
وتجدر الاشارة الى ان أصحاب التيار التجديدي ترى بان علم الأصول صار ينزع إلى التنظير والمثالية والتجرد، ويبتعد أكثر عن الواقعية والعملية، مما جعل علم الأصول يفتقد ارتباطه بالميادين العلمية الأخرى، مع أن طبيعته تفرض عليه الارتباط الوثيق بها، كالدراسات الإنسانية، مثل: النفس، والاجتماع، وعلم اللغة العام، والقانون، وغيرها. ويحتاج علم الأصول إلى فتح أبواب علمية جديدة من داخل علم الأصول، كالدراسات المقارنة، وغيرها.
وقد خطط الشيخ المظفر بتعامله الجديد والمتوازن مع الفكر المستقبلي، فرسم الأبعاد العلمية لمدرسته ، واستطاع ان يعبئ اسلوباً في الكتابة يتماشى مع الطالب وضمن الفترة الزمنية انذاك ، فوزع الممفردات المنهجية على ما ارتأى آخذاً بالخطة والعرض الجديدين لاسيما مواد الدرس مثل المنطق والعقائد الأمامية واصول الفقه، وبسياقات مرنة في العرض والصياغة والتبويب .
وتجدر الاشارة الى ان أصحاب التيار التجديدي ترى بان علم الأصول صار ينزع إلى التنظير والمثالية والتجرد، ويبتعد أكثر عن الواقعية والعملية، مما جعل علم الأصول يفتقد ارتباطه بالميادين العلمية الأخرى، مع أن طبيعته تفرض عليه الارتباط الوثيق بها، كالدراسات الإنسانية، مثل: النفس، والاجتماع، وعلم اللغة العام، والقانون، وغيرها. ويحتاج علم الأصول إلى فتح أبواب علمية جديدة من داخل علم الأصول، كالدراسات المقارنة، وغيرها.
وقد خطط الشيخ المظفر بتعامله الجديد والمتوازن مع الفكر المستقبلي، فرسم الأبعاد العلمية لمدرسته ، واستطاع ان يعبئ اسلوباً في الكتابة يتماشى مع الطالب وضمن الفترة الزمنية انذاك ، فوزع الممفردات المنهجية على ما ارتأى آخذاً بالخطة والعرض الجديدين لاسيما مواد الدرس مثل المنطق والعقائد الأمامية واصول الفقه، وبسياقات مرنة في العرض والصياغة والتبويب .