Abstract
There are a great difficulties, face the learners in acquisition
concepts, many studies comes out, that many mistakes are
done because of many factors. But the researchers thought
that the reason of these mistakes due to non using of the
Hierarchical organization of the concepts in building the
contents of textbooks.
The aim of this study is to put the theoretical background
for organizing contents of textbooks, by Hierarchical style of
concepts, and explain this style to be considered from
textbooks authors, and used it in future.
concepts, many studies comes out, that many mistakes are
done because of many factors. But the researchers thought
that the reason of these mistakes due to non using of the
Hierarchical organization of the concepts in building the
contents of textbooks.
The aim of this study is to put the theoretical background
for organizing contents of textbooks, by Hierarchical style of
concepts, and explain this style to be considered from
textbooks authors, and used it in future.
Abstract
ھناك الكثیر من الصعوبات تواجھ المتعلمین في إكتساب المفاھیم.فاشارت
الكثیر من الدراسات الى أن ھناك عدد من الاخطاء في إكتساب المفاھیم.وعزت
ذلك الى أسباب كثیرة.إلا أن الباحثین یریان أن سبب ذلك قد یعود الى عدم إستخدام
إسلوب التنظیم الھرمي للمفاھیم في بناء محتوى الكتب المدرسیة.
وتھدف الدراسة الحالیة الى وضع الاساس النظري لتنظیم محتوى الكتب المدرسیة
بالاسلوب الھرمي للمفاھیم،وشرح ھذا الاسلوب بالامثلة.كي یسھل على لجان
تالیف الكتب المدرسیة فھمھ،وبالتالي إمكانیة إستخدامھ في عملیة تالیفھا.
الكثیر من الدراسات الى أن ھناك عدد من الاخطاء في إكتساب المفاھیم.وعزت
ذلك الى أسباب كثیرة.إلا أن الباحثین یریان أن سبب ذلك قد یعود الى عدم إستخدام
إسلوب التنظیم الھرمي للمفاھیم في بناء محتوى الكتب المدرسیة.
وتھدف الدراسة الحالیة الى وضع الاساس النظري لتنظیم محتوى الكتب المدرسیة
بالاسلوب الھرمي للمفاھیم،وشرح ھذا الاسلوب بالامثلة.كي یسھل على لجان
تالیف الكتب المدرسیة فھمھ،وبالتالي إمكانیة إستخدامھ في عملیة تالیفھا.