Abstract
The aim of the current research is to evaluate the physics book for the fourth scientific grade according to the standards of infographic design and production, and in order to achieve this goal, the descriptive approach (content analysis) was chosen and the research community was identified by the physics book for the fourth scientific preparatory stage, scheduled for the academic year 2019-2020 - as for the research sample, it was all Drawings, figures and diagrams included in this book .
The analysis tool has been prepared, represented by a list of standards for designing and producing infographic, consisting of two areas, namely (educational design for typography) and contains three main criteria and (14) sub-criteria - and (technical design for graphic design) and contains (7) main standards and (37) sub-criteria. Thus, the tool consisted of (10) main standards and (51) sub-criteria distributed in the two fields.
After ensuring the apparent validity of the tool and the stability of the analysis, I adopted it in the analysis of physics books for the preparatory stage for the academic year (2019-2020)
The results of the analysis showed that the fourth-grade physics textbook
The analysis tool has been prepared, represented by a list of standards for designing and producing infographic, consisting of two areas, namely (educational design for typography) and contains three main criteria and (14) sub-criteria - and (technical design for graphic design) and contains (7) main standards and (37) sub-criteria. Thus, the tool consisted of (10) main standards and (51) sub-criteria distributed in the two fields.
After ensuring the apparent validity of the tool and the stability of the analysis, I adopted it in the analysis of physics books for the preparatory stage for the academic year (2019-2020)
The results of the analysis showed that the fourth-grade physics textbook
Keywords
: standards
infographic
physics textbook
Abstract
الملخص:
هدف البحث الحالي الى تقويم كتاب الفيزياء للصف الرابع العلمي وفق معايير تصميم وانتاج الانفوجرافيك ومن اجل تحقيق هذا الهدف تم اختيار المنهج الوصفي(تحليل المحتوى) وحدد مجتمع البحث بكتاب الفيزياء للمرحلة الاعدادية الرابع العلمي, المقررة للعام الدراسي 2020-2019 ـ اما عينة البحث فكانت جميع الرسوم والاشكال والمخططات المتضمنة في هذا الكتاب.
تم اعداد اداة التحليل المتمثلة بقائمة معايير تصميم وانتاج الانفوجرافيك المكونة من مجالين هما(التصميم التربوي للاتفوجرافيك) ويحوي ثلاث معايير رئيسية و(14) معيار فرعي ـ و(التصميم الفني للانوجرافيك) ويحتوي على (7) معايير رئيسة و (37) معيار فرعي ، وبذا تكونت الاداة من (10) معايير رئيسة و(51) معيارا فرعيا موزعة على المجالين.
بعد التأكد من الصدق الظاهري للأداة و وثبات التحليل ، اعتمدت في تحليل كتب الفيزياء للمرحلة الاعدادية للعام الدراسي(2019-2020) .
اظهرت نتائج التحليل إن كتاب الفيزياء للصف الرابع العلمي :
1- حقق خمسة معايير من المعايير العشر الرئيسة .
2- ان المعيار الثالث في المجال الاول(التصميم التربوي للانفوجرافيك) و المعيار السادس والسابع والثامن في المجال الثاني(التصميم الفني للانفوجرافيك) الاقل تحقيقا .
3- ان المعيار الثاني في المجال الاول (التصميم التربوي للانفوجرافيك) و المعيار الرابع والخامس في المجال الثاني(التصميم الفني للانفوجرافيك) الاكثر تحقيقا.
وفي ضوء نتائج البحث وضعت مجموعة من التوصيات والمقترحات فضلا عن اقتراح تصاميم مثالية للانفوجرافيك لتضمينها في كتب الفيزياء للصف الرابع العلمي.
هدف البحث الحالي الى تقويم كتاب الفيزياء للصف الرابع العلمي وفق معايير تصميم وانتاج الانفوجرافيك ومن اجل تحقيق هذا الهدف تم اختيار المنهج الوصفي(تحليل المحتوى) وحدد مجتمع البحث بكتاب الفيزياء للمرحلة الاعدادية الرابع العلمي, المقررة للعام الدراسي 2020-2019 ـ اما عينة البحث فكانت جميع الرسوم والاشكال والمخططات المتضمنة في هذا الكتاب.
تم اعداد اداة التحليل المتمثلة بقائمة معايير تصميم وانتاج الانفوجرافيك المكونة من مجالين هما(التصميم التربوي للاتفوجرافيك) ويحوي ثلاث معايير رئيسية و(14) معيار فرعي ـ و(التصميم الفني للانوجرافيك) ويحتوي على (7) معايير رئيسة و (37) معيار فرعي ، وبذا تكونت الاداة من (10) معايير رئيسة و(51) معيارا فرعيا موزعة على المجالين.
بعد التأكد من الصدق الظاهري للأداة و وثبات التحليل ، اعتمدت في تحليل كتب الفيزياء للمرحلة الاعدادية للعام الدراسي(2019-2020) .
اظهرت نتائج التحليل إن كتاب الفيزياء للصف الرابع العلمي :
1- حقق خمسة معايير من المعايير العشر الرئيسة .
2- ان المعيار الثالث في المجال الاول(التصميم التربوي للانفوجرافيك) و المعيار السادس والسابع والثامن في المجال الثاني(التصميم الفني للانفوجرافيك) الاقل تحقيقا .
3- ان المعيار الثاني في المجال الاول (التصميم التربوي للانفوجرافيك) و المعيار الرابع والخامس في المجال الثاني(التصميم الفني للانفوجرافيك) الاكثر تحقيقا.
وفي ضوء نتائج البحث وضعت مجموعة من التوصيات والمقترحات فضلا عن اقتراح تصاميم مثالية للانفوجرافيك لتضمينها في كتب الفيزياء للصف الرابع العلمي.
Keywords
الانفوجرافيك ،كتاب الفيزياء