Abstract
The study aimed to explore the moderating role of knowledge champions in the relationship between empowering leadership and readiness for change, by conducting an exploratory study in the Warith Educational Group. The study adopted a quantitative approach based on the questionnaire that was distributed to a number of male and female teachers, and the number of questionnaires retrieved and valid for Statistical analysis were 218 questionnaires. Using Partial Least Squares Modeling (PLS-SEM), it was found that there is a significant moderating effect for the Knowledge Champions variable on the relationship between empowering leadership and readiness for change. The study recommended the importance of adopting empowering leadership in order for this to reflect positively on employees’ readiness for change, in addition to paying attention to knowledge champions for their positive role they play in supporting the change process.
Keywords
and readiness for change.
Empowering leadership
knowledge champions
Abstract
هدف البحث إلى استكشاف الدور التفاعلي لأبطال المعرفة في العلاقة ما بين القيادة التمكينية والاستعداد للتغيير وذلك عبر اجراء دراسة استطلاعية في مجموعة وارث التربوية، وقد اعتمدت البحث منهجاً كمياً معتمداً على الاستبيان الذي تم توزيعه إلكترونياً إلى عدد من المدرسين والمعلمين وكان عدد الاستبانات المسترجعة والصالحة للتحليل الإحصائي 218 استبانة. وباستخدام نمذجة المربعات الصغرى الجزئية PLS-SEM فقد تم التوصل إلى وجود تأثير تفاعلي معنوي لمتغير أبطال المعرفة في العلاقة ما بين القيادة التمكينية والاستعداد للتغيير، وقد أوصى البحث أهمية تبني القيادة التمكينية لكي ينعكس ذلك إيجابياً على استعداد العامليين للتغيير، فضلاً عن الاهتمام بأبطال المعرفة للدور الإيجابي الذي يلعبونه في دعم عملية التغيير.
Keywords
القيادة التمكينية، أبطال المعرفة، الاستعداد للتغيير.