Abstract
This study seeks to determine the impact of passion for work on the productive organizational energy of employees. In order to achieve this, two dimensions of passion for work were adopted, while the productive organizational energy was expressed as a dependent variable through three. The problem of the study was launched from the reality of the oil products distribution company. Middle Euphrates Commission, Holy Karbala Branch.
A hypothetical chart was built that reflects the researcher’s perceptions of the nature of the relationship between variables, and according to two main hypotheses, the first related to the correlation between variables and the second related to measuring the level of influence. The necessary data for the field aspect was obtained through the questionnaire prepared for this purpose, as the number of members of the study sample was (270) individuals working in the researched company
A hypothetical chart was built that reflects the researcher’s perceptions of the nature of the relationship between variables, and according to two main hypotheses, the first related to the correlation between variables and the second related to measuring the level of influence. The necessary data for the field aspect was obtained through the questionnaire prepared for this purpose, as the number of members of the study sample was (270) individuals working in the researched company
Keywords
passion for work
productive organizational e
Abstract
سعت هذه الدراسة إلى تحديد أثر الشغف بالعمل في الطاقة التنظيمية المنتجة للعاملين، ومن أجل تحقيق ذلك، تم اعتماد اثنين من الابعاد للشغف بالعمل فيما تم التعبير عن الطاقة التنظيمية المنتجة بوصفها متغيراً تابعاً عن طريق ثلاثة ابعاد وقد انطلقت مشكلة الدراسة من واقع شركة توزيع المنتجات النفطية هيأة الفرات الاوسط فرع كربلاء المقدسة.
وقد تم بناء مخطط فرضي يعكس تصورات الباحثين عن طبيعة العلاقة بين المتغيرات، ووفقا لفرضيتين رئيستين الأولى تتعلق بعلاقة الارتباط بين متغيرات و الاخرى تتعلق بقياس مستوى التأثير وتم الحصول على البيانات اللازمة للجانب الميداني من الاستبانة التي أعدت لهذا الغرض، اذ بلغ عدد افراد عينة الدراسة (251) من الافراد العاملين في الشركة المبحوثه ، و توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها وجود علاقة ارتباط و تأثير بين متغير الشغف بالعمل ومتغير الطاقة التنظيمية المنتجة، و قدم الباحثان مجموعة توصيات منها : تعزيز ثقافة الشغف بالعمل بأبعاده والطاقة التنظيمية المنتجة بأبعادها
وقد تم بناء مخطط فرضي يعكس تصورات الباحثين عن طبيعة العلاقة بين المتغيرات، ووفقا لفرضيتين رئيستين الأولى تتعلق بعلاقة الارتباط بين متغيرات و الاخرى تتعلق بقياس مستوى التأثير وتم الحصول على البيانات اللازمة للجانب الميداني من الاستبانة التي أعدت لهذا الغرض، اذ بلغ عدد افراد عينة الدراسة (251) من الافراد العاملين في الشركة المبحوثه ، و توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها وجود علاقة ارتباط و تأثير بين متغير الشغف بالعمل ومتغير الطاقة التنظيمية المنتجة، و قدم الباحثان مجموعة توصيات منها : تعزيز ثقافة الشغف بالعمل بأبعاده والطاقة التنظيمية المنتجة بأبعادها
Keywords
الشغف بالعمل، الطاقة التنظيمية المنتجة، شركة