Abstract
This research seeks to identify the effect of the learning cycle amended (7E\'S) in the acquisition of mathematical concepts to the pupils of the fifth grade . Through testing the following null hypothesis (no statistically significant difference at 0.50 level of significance between the scores of pupils who are studying , according to the learning cycle amended (7E\'S) and degrees of pupils who are studying in the usual way to acquire mathematical concepts ) . The research is limited on the mathematical concepts contained in the first chapters ( groups ) and the second ( lines and angles ) of the math book for fifth grade of primary school year ( 2013-2014 ) m . The researchers adopted the experimental design a post-test to two groups ( experimental , control group ) . Having identified Qsidia primary School rivers Girls Primary / General Directorate for Educational Diyala province to implement the experiment where , represented one of the two divisions namely Division (b ) of the experimental group that taught her students on according to the learning cycle amended (7E\'S), other Division (a) has represented the controlling group who was teaching her students in the usual way , and by (22 ), a pupil in each group. Rewarded the two groups in the variables ( chronological age , achievement of last year \'s experience , conceptual collection ) . To measure the impact of the learning cycle amended (7E\'S) in the acquisition of mathematical concepts to the pupils the fifth grade ش
a test was built to show the acquisition of concepts in the level of aspects of the acquisition of the concept of the three ( translation, interpretation , interpolation ) and thus identified (12) question for each question three branches represent respectively ( translation , interpretation , completion ) on the concept . After the test application and data processing statistically using Chi-square test , the results of the research are: ( the presence of a statistically significant difference between the two sets of research in the acquisition of concepts for the benefit of pupils of the experimental group ) . In light of the search result researchers to reach a number of recommendations and suggestions.
a test was built to show the acquisition of concepts in the level of aspects of the acquisition of the concept of the three ( translation, interpretation , interpolation ) and thus identified (12) question for each question three branches represent respectively ( translation , interpretation , completion ) on the concept . After the test application and data processing statistically using Chi-square test , the results of the research are: ( the presence of a statistically significant difference between the two sets of research in the acquisition of concepts for the benefit of pupils of the experimental group ) . In light of the search result researchers to reach a number of recommendations and suggestions.
Abstract
تدددنو ا الايددادك الة فدداك عددة المعاعددة الايا ددفة، والحاجددة ىلددت الت افددا الايا ددة
لأعااد المجتمع ىلت ال حث نن أ سب الطاائد والوسدائلإ صيلدال المعلومداط للطل دة.
ومن هنا يسعت هذا ال حدث ىلدت معاعدة أددا دولك الدتعلع المعدلدة 7E‘S ( عدة اتتسدا
المفدداهفع الايا ددفة لددد تلمفددذاط اللددا الخددامل اختتدددائة. ومددن دد ل ا ت ددال
1‚ الفا فة اللفاية الآتفة خيوجد عاق ذو دخلة ىحلائفة نندد مسدتو معنويدة 10
تفن دلجاط التلمفذاط اللواتة يدلّسْنَ تحسدب دولك الدتعلع المعدلدة 7E‘S ( ودلجداط
التلمفذاط اللواتة يدلّسْن تالطاياة اخنتفادية عة اتتسا المفاهفع الايا فة(. اقتلدا
ال حث نلت المفداهفع الايا دفة المت دمنة عدة الفلدلفن الأول المجمونداط( وال دا ة
المستافماط والاوايا( من تتا الايا فاط لللا الخامل اختتدائة للعدا الدلاسدة
4102 4102 ( . انتمد ال اح ان التلمفع التجاي ة ذا اخ ت ال ال عدد لمجمدونتفن -
تجاي فددة ، دداتطة(. وتعددد أن حددددط قلددديا مدلسددة الن دداين اختتدائفددة لل ندداط
المديايدة العامدة لتاتفدة محاعلدة ديدالت لتط فدد التجاتدة عف دا، م لد ىحدد ال ددع تفن
وهدة بدع ة ( المجموندة التجاي فدة التدة ذ د ت لسد تلمفدذات ا نلدت وعد دولك الدتعلع
المعدلددة 7E‘S (، امددا بددع ة أ( عاددد م لدد المجمونددة ال دداتطة التددة جددا تدددليل
تلمفدددذات ا تالطايادددة اخنتفاديدددة، وتواقدددع 44 ( تلمفدددذك عدددة تدددلإ مجموندددة. توع ددد
المجمدددونتفن عدددة مت)فدددااط العمدددا الامندددة، التحلدددفلإ للعدددا الما دددة للتجاتدددة،
التحلفلإ المفداهفمة(. لافداأ أددا دولك الدتعلع المعدلدة 7E‘S ( عدة اتتسدا المفداهفع
الايا فة لد تلمفذاط اللا الخامل اختتدائة جدا تنداا ا ت دال اتتسدا المفداهفع
عة مسدتو جوا دب اتتسدا المف دو الد ت التاجمدة ،التفسدفا، اخسدتةمال( وتدذل
ذ حدددّد 04 ( سددلااخ لةددلإ سددلاال د دددة عدداوى تم ددلإ نلددت التاتفددب تاجمددة ،تفسددفا،
استةمال( المف و المعنة. وتعد تط ف اخ ت ال ومعالجدة ال فا داط ىحلدائفا تاسدتخدا
ا ت ال ماتع تدا ، أسدفا ال حدث ندن النتفجدة الآتفدة وجدود عداق ذ دخلدة ىحلدائفة
تفن مجمونتة ال حدث عدة اتتسدا المفداهفع وللدالح تلمفدذاط المجموندة التجاي فدة(.
وعة وا تفجة ال حث توصلإ ال اح ان ىلت ندد من التوصفاط والماتاحاط.
لأعااد المجتمع ىلت ال حث نن أ سب الطاائد والوسدائلإ صيلدال المعلومداط للطل دة.
ومن هنا يسعت هذا ال حدث ىلدت معاعدة أددا دولك الدتعلع المعدلدة 7E‘S ( عدة اتتسدا
المفدداهفع الايا ددفة لددد تلمفددذاط اللددا الخددامل اختتدددائة. ومددن دد ل ا ت ددال
1‚ الفا فة اللفاية الآتفة خيوجد عاق ذو دخلة ىحلائفة نندد مسدتو معنويدة 10
تفن دلجاط التلمفذاط اللواتة يدلّسْنَ تحسدب دولك الدتعلع المعدلدة 7E‘S ( ودلجداط
التلمفذاط اللواتة يدلّسْن تالطاياة اخنتفادية عة اتتسا المفاهفع الايا فة(. اقتلدا
ال حث نلت المفداهفع الايا دفة المت دمنة عدة الفلدلفن الأول المجمونداط( وال دا ة
المستافماط والاوايا( من تتا الايا فاط لللا الخامل اختتدائة للعدا الدلاسدة
4102 4102 ( . انتمد ال اح ان التلمفع التجاي ة ذا اخ ت ال ال عدد لمجمدونتفن -
تجاي فددة ، دداتطة(. وتعددد أن حددددط قلددديا مدلسددة الن دداين اختتدائفددة لل ندداط
المديايدة العامدة لتاتفدة محاعلدة ديدالت لتط فدد التجاتدة عف دا، م لد ىحدد ال ددع تفن
وهدة بدع ة ( المجموندة التجاي فدة التدة ذ د ت لسد تلمفدذات ا نلدت وعد دولك الدتعلع
المعدلددة 7E‘S (، امددا بددع ة أ( عاددد م لدد المجمونددة ال دداتطة التددة جددا تدددليل
تلمفدددذات ا تالطايادددة اخنتفاديدددة، وتواقدددع 44 ( تلمفدددذك عدددة تدددلإ مجموندددة. توع ددد
المجمدددونتفن عدددة مت)فدددااط العمدددا الامندددة، التحلدددفلإ للعدددا الما دددة للتجاتدددة،
التحلفلإ المفداهفمة(. لافداأ أددا دولك الدتعلع المعدلدة 7E‘S ( عدة اتتسدا المفداهفع
الايا فة لد تلمفذاط اللا الخامل اختتدائة جدا تنداا ا ت دال اتتسدا المفداهفع
عة مسدتو جوا دب اتتسدا المف دو الد ت التاجمدة ،التفسدفا، اخسدتةمال( وتدذل
ذ حدددّد 04 ( سددلااخ لةددلإ سددلاال د دددة عدداوى تم ددلإ نلددت التاتفددب تاجمددة ،تفسددفا،
استةمال( المف و المعنة. وتعد تط ف اخ ت ال ومعالجدة ال فا داط ىحلدائفا تاسدتخدا
ا ت ال ماتع تدا ، أسدفا ال حدث ندن النتفجدة الآتفدة وجدود عداق ذ دخلدة ىحلدائفة
تفن مجمونتة ال حدث عدة اتتسدا المفداهفع وللدالح تلمفدذاط المجموندة التجاي فدة(.
وعة وا تفجة ال حث توصلإ ال اح ان ىلت ندد من التوصفاط والماتاحاط.