Abstract
The high marketing margin and low marketing efficiency of apricots in Salah al-Din Governorate
was the main goal of studying this crop, as well as estimating marketing costs and measuring
marketing efficiency. A random sample was chosen in this research, consisting of (75) farmers in AlAlam District, and the total number was (22) Questionnaire., and retail stores (46). The results showed
that the retailer’s profits came in first place, reaching on average for the year (2022) about (296.900)
dinars. The results also showed the total production costs per dunum and per ton for the apricot crop
(389.000, 572.000) dinars respectively, and marketing efficiency was measured in the study area. The
study showed poor performance of the marketing system for the apricot crop along the marketing
channels, which is low when compared with the marketing systems of the rest of the countries of the
world. The most important variables affecting marketing efficiency, as the results that could be
obtained indicate that the linear formula The independent variables are the best according to economic
and statistical standards, and it can be noted that (the costs of boxes and packing bags, the costs of
packing and loading, the costs of transportation, and the distance of the marketing center) are linked
to the amount of marketing efficiency in an inverse relationship. Either production costs and the
variable of experience in agriculture are linked to a direct relationship with the amount of marketing
efficiency, and this is consistent with the logic of economic theory. This study continued to open new
wholesale outlets and expand wholesale offices, as the study showed that there is scarcity and scarcity
in wholesale markets, and this in turn leads to many wholesalers monopolizing apricot fruits and
selling them at prices that suit them.
was the main goal of studying this crop, as well as estimating marketing costs and measuring
marketing efficiency. A random sample was chosen in this research, consisting of (75) farmers in AlAlam District, and the total number was (22) Questionnaire., and retail stores (46). The results showed
that the retailer’s profits came in first place, reaching on average for the year (2022) about (296.900)
dinars. The results also showed the total production costs per dunum and per ton for the apricot crop
(389.000, 572.000) dinars respectively, and marketing efficiency was measured in the study area. The
study showed poor performance of the marketing system for the apricot crop along the marketing
channels, which is low when compared with the marketing systems of the rest of the countries of the
world. The most important variables affecting marketing efficiency, as the results that could be
obtained indicate that the linear formula The independent variables are the best according to economic
and statistical standards, and it can be noted that (the costs of boxes and packing bags, the costs of
packing and loading, the costs of transportation, and the distance of the marketing center) are linked
to the amount of marketing efficiency in an inverse relationship. Either production costs and the
variable of experience in agriculture are linked to a direct relationship with the amount of marketing
efficiency, and this is consistent with the logic of economic theory. This study continued to open new
wholesale outlets and expand wholesale offices, as the study showed that there is scarcity and scarcity
in wholesale markets, and this in turn leads to many wholesalers monopolizing apricot fruits and
selling them at prices that suit them.
Keywords
influencing factors
Mar
Marketing economics
Abstract
إن ارتفاع الهامش التسويقي وانخفاض الكفاءة التسويقية المشمش في محافظة صالح الدين كان الهدف الرئيسي من دراسة هذه
( م ازرعاً المحصول كذلك تقدير التكاليف التسويقية وقياس الكفاءة التسويقية, تم اختيار عينه عشوائية في هذا البحث مكونة من )75 في
قضاء العلم, والجملة عددها )22( استمارة, ومن محالت التجزئة )46(. واظهرت النتائج ان إرباح تاجر التجزئة جاءت بالمرتبة االولي
حيث بلغت كمتوسط لسنة )2022( حوالي )296.900( دينار. كما اظهرت النتائج إجمالي تكاليف اإلنتاج الكلية للدونم والطن الواحد
( دينا ار في منطقة الدراسة, وبينت الدراسة ضعف ً لمحصول المشمش),389000 572000 على التوالي وتم قياس الكفاءة التسويقية
اداء النظام التسويقي لمحصول المشمش على طول القنوات التسويقية وهي منخفضة عند مقارنتها مع النظم التسويقية لباقي دول العالماما
وجاءت اهم المتغيرات المؤثرة على الكفاء التسويقية اذ تشير النتائج التي أمكن الحصول عليها إن الصيغة الخطية في المتغيرات المستقلة
هي األفضل وفقا للمعايير االقتصادية واالحصائية ويمكن مالحظة إن )تكاليف الصناديق واكياس التعبئة تكاليف التعبئة والتحميل تكاليف
عد مركز التسويق
ُ
النقل وب ( ترتبط مع مقدار الكفاءة التسويقية بعالقة عكسية إما تكاليف اإلنتاج و متغير الخبرة في الزراعة ترتبط بعالقة
طردية مع مقدار الكفاءة التسويقية وهذا ما يتفق مع منطق النظرية االقتصادية. واوصى الباحث على فتح منافذ جديدة للبيع بالجملة
وتوسيع مكاتب الجملة حيث أظهرت النتائج أن هناك شحه وقلة في أسواق الجملة وهذا بدوره يؤدي إلى احتكار الكثير من تجار الجملة
لثمار فاكهة المشمش وبيعها بأسعار تناسبهم.
( م ازرعاً المحصول كذلك تقدير التكاليف التسويقية وقياس الكفاءة التسويقية, تم اختيار عينه عشوائية في هذا البحث مكونة من )75 في
قضاء العلم, والجملة عددها )22( استمارة, ومن محالت التجزئة )46(. واظهرت النتائج ان إرباح تاجر التجزئة جاءت بالمرتبة االولي
حيث بلغت كمتوسط لسنة )2022( حوالي )296.900( دينار. كما اظهرت النتائج إجمالي تكاليف اإلنتاج الكلية للدونم والطن الواحد
( دينا ار في منطقة الدراسة, وبينت الدراسة ضعف ً لمحصول المشمش),389000 572000 على التوالي وتم قياس الكفاءة التسويقية
اداء النظام التسويقي لمحصول المشمش على طول القنوات التسويقية وهي منخفضة عند مقارنتها مع النظم التسويقية لباقي دول العالماما
وجاءت اهم المتغيرات المؤثرة على الكفاء التسويقية اذ تشير النتائج التي أمكن الحصول عليها إن الصيغة الخطية في المتغيرات المستقلة
هي األفضل وفقا للمعايير االقتصادية واالحصائية ويمكن مالحظة إن )تكاليف الصناديق واكياس التعبئة تكاليف التعبئة والتحميل تكاليف
عد مركز التسويق
ُ
النقل وب ( ترتبط مع مقدار الكفاءة التسويقية بعالقة عكسية إما تكاليف اإلنتاج و متغير الخبرة في الزراعة ترتبط بعالقة
طردية مع مقدار الكفاءة التسويقية وهذا ما يتفق مع منطق النظرية االقتصادية. واوصى الباحث على فتح منافذ جديدة للبيع بالجملة
وتوسيع مكاتب الجملة حيث أظهرت النتائج أن هناك شحه وقلة في أسواق الجملة وهذا بدوره يؤدي إلى احتكار الكثير من تجار الجملة
لثمار فاكهة المشمش وبيعها بأسعار تناسبهم.
Keywords
اقتصاديات التسويق
العوامل المؤثرة
كفاءة الت