Abstract
The tolerant Islamic law has allowed the learning, teaching, and application of medicine; this is due to the great benefits and interests in this science. In recent years, medical research has witnessed a quantum leap and great development in terms of goals, methods, and means. Experimental scientific research on humans has varied, and human medical experiments have developed, which are known as systematic work conducted on humans. For the purpose of treating a specific disease he suffers from, or to discover a legitimate scientific fact, medical experiments are nothing but a deviation from the recognized technical medical principles, to collect scientific or technical data, or for the purpose of acquiring new medical knowledge, to develop medical, biological and vital sciences. And for conducting medical and scientific experiments on humans, there are special provisions in Islamic law.
Abstract
لقد أباحت الشريعة الإسلامية السمحاء تعلم الطب وتعليمه وتطبيقه بل اوجبته وجوباً كفائياً فيما لو تصدى له بعض الناس دون بعضهم الآخر؛ وذلك لما في هذا العلم من منافع ومصالح جمة. ولقد عرفت البحوث الطبية في السنوات الأخيرة نقلة نوعية وتطور كبير في أهدافها وأساليبها ووسائلها، فتنوعت البحوث العلمية التجريبية على الإنسان، وتطورت التجارب الطبية البشرية التي تعرف بانها عملٌ منهجيٌّ يجرى على الإنسان؛ لغرض علاج مرضٍ معين يعاني منه، أو لاكتشاف حقيقة علميّة مشروعة فالتجارب الطبية ما هي إلا انحراف عن الأصول الطبية الفنية المتعارف عليها، لغرض جمع معطيات علمية أو فنية، أو لغرض اكتساب معارف طبية جديدة، بهدف تطوير العلوم الطبية والبيولوجية والحيوية. وفي إجراء التجارب الطبية و العلمية على الانسان احكام خاصة في الشريعة الإسلامية. ومنها الاحكام الخاصة بالتجارب الطبية والعلمية التي تجرى على الاجنة، فالإنسان مكرم في الشريعة الإسلامية وفي جميع مراحل حياته وتكوينه.