Abstract
The study presents a literature review on functional imprint represented by its dimensions (capabilities, Confidence, Connection, Cognition) focusing on the individual level, and identify the effect on the market share measured by (market analysis, market measurement) by mediating entrepreneurship represented by its dimensions (innovation, proactive, Risk Taking, Exploit opportunities).
We discuss all of above in university education environment in Iraq, within public and private sectors. To collect the study information, we use the questionnaire method presented to a sample of teaching staff working in a selected group of private colleges within central and southern provinces.
By using a set of statistical methods, we analyze the questionnaire to find out the direct and indirect effect relationships between a set of hypotheses suggested by the study.
The study presented a set of recommendations based on a set of findings, as well as a set of proposals for future studies in order to cover the areas that the study did not seek to cover.
We discuss all of above in university education environment in Iraq, within public and private sectors. To collect the study information, we use the questionnaire method presented to a sample of teaching staff working in a selected group of private colleges within central and southern provinces.
By using a set of statistical methods, we analyze the questionnaire to find out the direct and indirect effect relationships between a set of hypotheses suggested by the study.
The study presented a set of recommendations based on a set of findings, as well as a set of proposals for future studies in order to cover the areas that the study did not seek to cover.
Keywords
Imprint
Market share
Entrepreneurship
Abstract
يسعى البحث للتعرف على واقع متغير البصمة الوظيفية متمثلة بابعادها (القدرات، الثقة، الروابط، الادراك) في المنظمات المبحوثة وتأثير ذلك في حصتها السوقية مقاسة بواسطة (تحليل السوق، قياس السوق) وذلك بتوسيط متغير ريادة الاعمال بأبعاده (الابداع، الاستباقية، مواجهة المخاطر، انتهاز الفرص)، توضح الدراسة مفهوم البصمة الوظيفية ضمن المجال التنظيمي في شخوص مؤسسي الكليات الاهلية بصفتهم رياديو اعمال، وتاثير ذلك في الحصة السوقية لتلك الكليات متمثلة باعداد الطلبة المقبولين والمتوقع ضمن الطاقة الاستيعابية اذ تمثل الحصة السوقية احد المؤشرات المهمة والفعالة في تعزيز المركز التنافسي للمنظمات عموما وذلك مايرمي بالاثر السلبي على واقع الكليات الحكوميه من حيث خسارتها للكفاءات، تعالج الدراسة ذلك من خلال النتائج التي توصلت اليها والتوصيات التي تم طرحها. وقد جرى تطبيق البحث في مجموعة من الكليات الاهلية في المحافظات الوسطى والجنوبية في العراق، وقد شملت عينة الدراسة مجموعة من التدريسيين في الكليات المذكورة بلغ عددهم (59)، وجرى اعتماد الاستبانة كاداة رئيسة في جمع بيانات الدراسة، تكونت من 50 سؤالاً تناولت ابعاد متغيرات البحث الثلاث، وتم تحليل النتائج اعتمادا على البرنامج الاحصائي SPSS V24 (Statistical Package for Social Sciences) كذلك برنامج Amos (Analysis Moment of Structure) كذلك تم الاعتماد على البيانات المتحصلة من موقع وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، وذلك من اجل تدعيم مشكلة الدراسة والاستبانة والحصول على بيانات اكثر واقعية، وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات استنادا الى الاستنتاجات التي تمخضت عنها الدراسة. كذلك مجموعة مقترحات للباحثين في المستقبل من اجل تغطية المجالات التي لم تسع الدراسة تغطيتها.
Keywords
البصمة، الحصة السوقية، ريادة الاعمال