Abstract
The goal of current research to know the impact of the strategy of reciprocal teaching in the skill of reading aloud (read health) in the fifth grade elementary students.
To achieve the objective of this research the researcher chose the Gospels of the Benin School to be an arena for the application of the search experience.
The number of members Almjootain Search (60) students studied reading material using the reciprocal teaching strategy, and control group studied the same article is also the traditional way.
After the researcher has identified the scientific material to be considered in the experiment coined the behavioral objectives, bringing the final number of the image (90) the target behavior.
After the researcher prepared lesson plans display models, including the experts Vatakz finalized.
Researcher selected three short stories and presented to the experts to choose one of them to represent the search tool, and in the light of this, prepared a test to measure the health of reading
Researcher used statistical methods, including: analysis of variance, testing Altaúa for two independent samples, and the coefficient of difficulty, and the factor of discrimination, and Pearson correlation coefficient, and equation Keodr - Richardson 20.
The researcher to the students of the experimental group than the control group students in reading skill was not the health of women with indications of statistical differences.
To achieve the objective of this research the researcher chose the Gospels of the Benin School to be an arena for the application of the search experience.
The number of members Almjootain Search (60) students studied reading material using the reciprocal teaching strategy, and control group studied the same article is also the traditional way.
After the researcher has identified the scientific material to be considered in the experiment coined the behavioral objectives, bringing the final number of the image (90) the target behavior.
After the researcher prepared lesson plans display models, including the experts Vatakz finalized.
Researcher selected three short stories and presented to the experts to choose one of them to represent the search tool, and in the light of this, prepared a test to measure the health of reading
Researcher used statistical methods, including: analysis of variance, testing Altaúa for two independent samples, and the coefficient of difficulty, and the factor of discrimination, and Pearson correlation coefficient, and equation Keodr - Richardson 20.
The researcher to the students of the experimental group than the control group students in reading skill was not the health of women with indications of statistical differences.
Abstract
هدف البحث الحالي الى تعرف اثر استراتيجية التدريس التبادلي في مهارة القراءة الجهرية (صحة القراءة) لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي .
ولتحقيق هدف البحث اختار الباحث مدرسة البشائر للبنين لتكون ميدانا لتطبيق تجربة البحث .
بلغ عدد افراد المجوعتين البحث ( 60 ) تلميذاً درست مادة القراءة باستعمال استراتيجية التدريس التبادلي ، والضابطة درست المادة نفسها ايضا بالطريقة التقليدية .
وبعد ان حددت الباحث المادة العلمية التي سيدرسها في التجربة صاغ الأهداف السلوكية فبلغ عددها بالصورة النهائية ( 90 ) هدفا سلوكيا .
وبعد أن أعد الباحث الخطط التدريسية عرض نماذج منها على الخبراء فاتخذ صورتها النهائية .
اختار الباحث ثلاث قصص قصيرة وعرضها على الخبراء لاختيار واحدة منها لتمثل أداة البحث ، وفي ضوء ذلك أعد اختبارا لقياس صحة القراءة
استعمل الباحث وسائل احصائية منها : تحليل التباين ، والاختبار التائي لعينتين مستقلتين ، ومعامل الصعوبة ، وعامل التمييز ، ومعامل ارتباط بيرسون ، ومعادلة كيودر - ريتشارسون 20 .
توصل الباحث الى تفوق تلاميذ المجموعة التجريبية على تلاميذ المجموعة الضابطة في مهارة صحة القراءة ولم تكن الفروق ذوات دلالات احصائية .
ولتحقيق هدف البحث اختار الباحث مدرسة البشائر للبنين لتكون ميدانا لتطبيق تجربة البحث .
بلغ عدد افراد المجوعتين البحث ( 60 ) تلميذاً درست مادة القراءة باستعمال استراتيجية التدريس التبادلي ، والضابطة درست المادة نفسها ايضا بالطريقة التقليدية .
وبعد ان حددت الباحث المادة العلمية التي سيدرسها في التجربة صاغ الأهداف السلوكية فبلغ عددها بالصورة النهائية ( 90 ) هدفا سلوكيا .
وبعد أن أعد الباحث الخطط التدريسية عرض نماذج منها على الخبراء فاتخذ صورتها النهائية .
اختار الباحث ثلاث قصص قصيرة وعرضها على الخبراء لاختيار واحدة منها لتمثل أداة البحث ، وفي ضوء ذلك أعد اختبارا لقياس صحة القراءة
استعمل الباحث وسائل احصائية منها : تحليل التباين ، والاختبار التائي لعينتين مستقلتين ، ومعامل الصعوبة ، وعامل التمييز ، ومعامل ارتباط بيرسون ، ومعادلة كيودر - ريتشارسون 20 .
توصل الباحث الى تفوق تلاميذ المجموعة التجريبية على تلاميذ المجموعة الضابطة في مهارة صحة القراءة ولم تكن الفروق ذوات دلالات احصائية .