Abstract
The research aimed to demonstrate the relationship between brand citizenship behaviors and the mental image of the organization due to the importance of these two variables in enhancing the organization’s position. The research sample consisted of (50) people at the Earthlink Communications Company in Baghdad, the general headquarters at all administrative levels in the company. Many methods were used. Statistics, and the research reached a set of results, the most prominent of which was the presence of interest on the part of the organization in the brand’s behaviors, as we notice that the greater the interest, the higher the mental image of the organization among customers. The three dimensions of the mental image of the company, cognitive, emotional, and behavioral, also had an important role in its progress and increase in its intensity. Competition, and the recommendations were the necessity of taking advantage of the positive relationship between the research variables in maintaining the company’s position, sustaining its profits, and providing everything that is new, increasing the prevalence of the culture of interest in brand behaviors among employees, and clarifying the reasons for interest in order to raise the mental image of the organization.
Keywords
brand citizenship behaviors
mental image of
Abstract
هدف البحث الى بيان العلاقة بين سلوكيات المواطنة للعلامة التجارية والصورة الذهنية للمنظمة نظرا لأهمية هذين المتغيرين في تعزيز مكانة المنظمة, ,وتكونت عينة البحث من (50) شخص في شركة ايرثلنك للاتصالات في بغداد المقر العام بكافة المستويات الادارية في الشركة, وتم استخدام العديد من الاساليب الاحصائية , وتوصل البحث الى مجموعة من النتائج كانت ابرزها وجود اهتمام من قبل المنظمة في سلوكيات العلامة التجارية اذ نلاحظ كلما زاد الاهتمام كانت هنالك صوره ذهنية للمنظمة لدى الزبائن بشكل عالي, كما كان للأبعاد الثلاثة للصورة الذهنية للشركة المعرفي والوجداني والسلوكي دور مهم في تقدمها وزيادة حده المنافسة, وكانت التوصيات ضرورة الاستفادة من العلاقة الإيجابية بين متغيرات البحث في الحفاظ على مركز الشركة وديمومه أرباحها وتقديم كل ما هو جديد, زيادة شياع ثقافة الاهتمام بسلوكيات العلامة التجارية بين العاملين وتوضيح أسباب الاهتمام من اجل رفع الصورة الذهنية للمنظمة.
Keywords
سلوكيات المواطنة للعلامة التجارية
الصورة الذ