Abstract
The origin of the fundamental movement of human freedom stems from his being, with the capabilities and personal abilities available to him in choosing one of his options, preferring some of them over others, or rejecting them all, and at the theoretical and practical levels, and the one who investigates the circumstances of that movement that begins from the mental movement between the known and the unknown, feels the throes of movement and what It leads to a result, and then to a decision; In order to translate it into voluntary procedural behavior consistent with the outcome of that movement or contrary to it.
For this reason, this study set out to explain the problem of the determinants of the concept of freedom and its characteristics in light of the Holy Qur’an and the thinkers of positivist studies and their philosophers, and the difference in their visions, and the impact of that on the cognitive arena, and on the right to human freedom. In response, the study sought to identify the gap of contrast between the two visions as a real problem of On the one hand, and the insight of thinkers of positive visions and their philosophers about the vision of the Holy Qur’an and its moderation in defining the concept and its characteristics among the vocabulary of human rights, and its precedence in that on the other hand, so that the outcome becomes the hypothesis of the study.
For this reason, this study set out to explain the problem of the determinants of the concept of freedom and its characteristics in light of the Holy Qur’an and the thinkers of positivist studies and their philosophers, and the difference in their visions, and the impact of that on the cognitive arena, and on the right to human freedom. In response, the study sought to identify the gap of contrast between the two visions as a real problem of On the one hand, and the insight of thinkers of positive visions and their philosophers about the vision of the Holy Qur’an and its moderation in defining the concept and its characteristics among the vocabulary of human rights, and its precedence in that on the other hand, so that the outcome becomes the hypothesis of the study.
Abstract
منشأ الحركة الجوهرية لحرية الإنسان نابعةً من كينونته بما توافرت له من إمكانات وقدرات ذاتية في انتخاب أحد خياراته أو ترجيح بعضها على بعض أو رفضها جميعًا، وعلى الصعيدين النظري والعملي، والمتقصي لحيثيات تلك الحركة التي تبدأ من الحراك الذهني بين المعلوم والمجهول، يتلمس مخاض الحركة وما تؤول إلى نتيجة، ومن ثمَّ إلى قرار؛ بغية ترجمته إلى سلوك إجرائي إرادي مطابق لنتيجة ذلك الحراك أو مخالف له.
من أجل ذلك انبرت هذه الدراسة لبيان مشكلة محددات مفهوم الحرية وخصائصها في ضوء القرآن الكريم ومفكري الدراسات الوضعية وفلاسفتهم، وتباين رؤاهم، وأثر ذلك على الساحة المعرفية، وعلى حق حرية الإنسان، وفي قُبال ذلك سعت الدراسة إلى تحديد هوة التباين بين الرؤيتين بوصفها مشكلة حقيقية من جهة، وتبصرة مفكرين الرؤى الوضعية وفلاسفتهم عن رؤية القرآن الكريم واعتدالها في تحديد المفهوم وخصائصه وسط مفردات حقوق الإنسان، وسبْقه في ذلك من جهة أخرى، لتكون محصلته فرضية الدراسة.
من أجل ذلك انبرت هذه الدراسة لبيان مشكلة محددات مفهوم الحرية وخصائصها في ضوء القرآن الكريم ومفكري الدراسات الوضعية وفلاسفتهم، وتباين رؤاهم، وأثر ذلك على الساحة المعرفية، وعلى حق حرية الإنسان، وفي قُبال ذلك سعت الدراسة إلى تحديد هوة التباين بين الرؤيتين بوصفها مشكلة حقيقية من جهة، وتبصرة مفكرين الرؤى الوضعية وفلاسفتهم عن رؤية القرآن الكريم واعتدالها في تحديد المفهوم وخصائصه وسط مفردات حقوق الإنسان، وسبْقه في ذلك من جهة أخرى، لتكون محصلته فرضية الدراسة.