Abstract
The purpose of the research is to study the impact of knowledge management (personalization and coding strategy) in achieving strategic excellence in the environment of Iraqi private banks, and the descriptive and analytical research approach has been adopted, so the researcher adopted positive philosophy according to the deductive approach for the purpose of deriving the first research hypothesis from the theoretical side and the research reached a group of The most important results are that the personalization strategy has made great progress in its ability to influence strategic superiority as a responsive variable, as the civil bank departments were successful in employing the changes that occurred in the personalization strategy when introducing more changes in Strategic excellence, and the practical implications of the research were that knowledge management strategies contribute effectively to achieving strategic excellence, the research is based on its intellectual originality on the propositions off (AL- faouri, et al, 2011)( (Hajric, 2018) on knowledge management and its strategies and confirm The work of organizations in the era of knowledge economy on the knowledge economy they possess, which qualifies them to work in the rapidly changing business environment, which led these organizations to change the traditional thinking frameworks for their work, transforming them to rely on the assets and intellectual and knowledge systems that they possess, contrary to what was Previously based entirely on vision and philosophy Leadership, which gives great importance to this subject and try to enter it as a platform in Iraqi banks. On the one hand, on the other hand, the organization's ability to achieve continuous education, improve talents, and direct achievement ideally, can serve the organization and the customer and thus achieve strategic excellence according to the proposals of both (Alnaweigah, 2013), (Eran, et al, 2015). ), And this research is unique in that it combines two variables and in the environment of Iraqi private banks, so it is a review of the literature written on this topic and also dealt with in the analytical side.
Keywords
: personalization strategy
coding strategy
strategic excellence.
Abstract
الغرض من البحث دراسة تأثير ادارة المعرفة (استراتيجية الشخصنة والترميز) في تحقيق التفوق الاستراتيجي في بيئة المصارف الاهلية العراقية ، وتم اعتماد منهج البحث الوصفي والتحليلي ، لذا اعتمد الباحث الفلسفة الوضعية وفق المنهج الاستنباطي لغرض اشتقاق فرضية البحث الاولى من الجانب النظري وتوصل البحث الى مجموعة من النتائج اهمها ان استراتيجية الشخصنة حققت تقدماً كبيراً في قدرتها على التأثير في التفوق الاستراتيجي بوصفه متغيراً مستجيباً ، اذ كانت ادارات المصارف الاهلية موفقة في توظيف التغيرات التي حصلت في استراتيجية الشخصنة عند ادخال مزيد من التغيرات في التفوق الاستراتيجي ، وكانت الاثار العملية للبحث ان استراتيجيات ادارة المعرفة تسهم وبشكل فعال في تحيق التفوق الاستراتيجي ، يستند البحث في اصالته الفكرية على طروحات كل من ، faouri,et al,2011) AL-) ، (Hajric,2018) حول ادارة المعرفة واستراتيجياتها ويؤكدان ان عمل المنظمات في عصر الاقتصاد المعرفي(Knowledge Economy) على ما تمتلكه من قدرات تؤهلها للعمل في بيئة الاعمال متسارعة التغيير، مما حدا بهذه المنظمات الى تغيير اطر التفكير التقليدية لإعمالها، متحولة بذلك الى الاعتماد على ما تمتلكه من موجودات ونظم فكرية ومعرفية خلافاً لما كان في السابق بالاعتماد الكلي على رؤية وفلسفة القيادة ، مما يعطي اهمية كبيرة لهذا الموضوع ومحاولة ادخاله كمنهاج عمل في المصارف العراقية. هذا من جانب ومن جانب اخر، فان قدرة المنظمة على تحقيق التعليم المستمر ، وتحسين المواهب ، والإنجاز المباشر بشكل مثالي ، يمكن أن يخدم المنظمة ، والزبون وبالتالي يحقق التفوق الاستراتيجي وفقاً لطروحات كل من (ALnaweigah,2013) ، (Eran,et al,2015) ، وينفرد هذا البحث كونه يجمع بين متغيرين وفي بيئة المصارف الاهلية العراقية ، لذا يعد مراجعة للأدبيات المكتوبة بهذا الموضوع وكذلك تناوله الجانب التحليلي.
Keywords
استراتيجية الشخصنة ، استراتيجية الترميز ، التفوق الاستراتيجي .