Abstract
Abstract
This research aims to find out the extent the reflection of tacit knowledge dimensions (experience, skill, intuition, the ability to think) on Organizational performance of the offices of inspectors general dimensions (internal processes, growth and learning the focus, the focus on the customer) and the measurement and analysis of the type of impact the tacit knowledge of auditors on performance Organizational in inspectors general offices, the research seeks to diagnose the extent of awareness of Office Management knowledge implicit and the attention span of the administration in determining levels and performance levels, and the resolution means the main information-gathering adopted by the researcher, which, as well as his experience through his work in the Office of the Inspector General and conduct some interviews and the collection of quantitative data for activities and events of some offices and for (5) years, has been chosen deliberately, a sample of (57) individuals degree inspector general and deputy inspector general and director of the censorship department, auditing, and was chosen this sample because they are the direct beneficiaries of the auditors' reports, were use a lot of statistical methods، The researcher found that the number of results, most notably the tacit knowledge of auditors affect the achievement of the effectiveness of the performance of some of the offices of inspectors general.
This research aims to find out the extent the reflection of tacit knowledge dimensions (experience, skill, intuition, the ability to think) on Organizational performance of the offices of inspectors general dimensions (internal processes, growth and learning the focus, the focus on the customer) and the measurement and analysis of the type of impact the tacit knowledge of auditors on performance Organizational in inspectors general offices, the research seeks to diagnose the extent of awareness of Office Management knowledge implicit and the attention span of the administration in determining levels and performance levels, and the resolution means the main information-gathering adopted by the researcher, which, as well as his experience through his work in the Office of the Inspector General and conduct some interviews and the collection of quantitative data for activities and events of some offices and for (5) years, has been chosen deliberately, a sample of (57) individuals degree inspector general and deputy inspector general and director of the censorship department, auditing, and was chosen this sample because they are the direct beneficiaries of the auditors' reports, were use a lot of statistical methods، The researcher found that the number of results, most notably the tacit knowledge of auditors affect the achievement of the effectiveness of the performance of some of the offices of inspectors general.
Keywords
organizational performance.
tacit knowledge
Abstract
المستخلص:
يهدف هذا البحث إلى تشخيص مدى انعكاس المعرفة الضمنية بأبعادها (الخبرة، المهارة ،الحدس، القدرة على التفكير) على الأداء المنظمي لمكاتب المفتشين العامين بأبعادها (محور العمليات الداخلية، محور النمو والتعلم، محور التركيز على المتعاملين ) وتحديد نوع التأثير للمعرفة الضمنية للمدققين في الأداء المنظمي لمكاتب المفتشين العامين، ويسعى البحث لتشخيص مدى إدراك إدارة المكاتب للمعرفة الضمنية ومدى اهتمام الإدارة في تحديد مستوياتها ومستويات الأداء، وكانت الاستبانة الوسيلة الرئيسة لجمع المعلومات التي اعتمدت، فضلا عن إجراء بعض المقابلات وجمع البيانات الكمية عن أنشطة وفعاليات بعض المكاتب ولـ (5 ) سنوات، تم اختيار عينة قصدية شملت (57) فردا بدرجة مفتش عام ومعاون مفتش عام ومدير قسم الرقابة والتدقيق، واختيرت هذه العينة كونهم المستفيدين المباشرين من تقارير المدققين، وباستعمال عدد من الأساليب والأدوات الإحصائية، وقد توصل الباحثان إلى عدد من النتائج كان أبرزها أن المعرفة الضمنية للمدققين تؤثر في تحقيق فاعلية أداء بعض مكاتب المفتشين العامين.
يهدف هذا البحث إلى تشخيص مدى انعكاس المعرفة الضمنية بأبعادها (الخبرة، المهارة ،الحدس، القدرة على التفكير) على الأداء المنظمي لمكاتب المفتشين العامين بأبعادها (محور العمليات الداخلية، محور النمو والتعلم، محور التركيز على المتعاملين ) وتحديد نوع التأثير للمعرفة الضمنية للمدققين في الأداء المنظمي لمكاتب المفتشين العامين، ويسعى البحث لتشخيص مدى إدراك إدارة المكاتب للمعرفة الضمنية ومدى اهتمام الإدارة في تحديد مستوياتها ومستويات الأداء، وكانت الاستبانة الوسيلة الرئيسة لجمع المعلومات التي اعتمدت، فضلا عن إجراء بعض المقابلات وجمع البيانات الكمية عن أنشطة وفعاليات بعض المكاتب ولـ (5 ) سنوات، تم اختيار عينة قصدية شملت (57) فردا بدرجة مفتش عام ومعاون مفتش عام ومدير قسم الرقابة والتدقيق، واختيرت هذه العينة كونهم المستفيدين المباشرين من تقارير المدققين، وباستعمال عدد من الأساليب والأدوات الإحصائية، وقد توصل الباحثان إلى عدد من النتائج كان أبرزها أن المعرفة الضمنية للمدققين تؤثر في تحقيق فاعلية أداء بعض مكاتب المفتشين العامين.
Keywords
المعرفة الضمنية، الاداء المنظمي