Abstract
Abstract
This research aims to evaluate the application of the inspectors general of global indicators offices according to the axles (leadership, strategy and planning, employees, partners and resources, process management) and through the assumption main research which states that (there is an application for global indicators to evaluate performance in the offices of the ministries under study) which are subdivided into five sub-hypotheses according to the classification and division of the five axes of the checklist.
The researchers have taken refuge in the process of assessing the performance of the check list which included global indicators, which are certified by the European Union in assessing organizations as Arad, the researchers use a global indicator to show the aspects of the real weaknesses and their suitability in the application of national organizations, and selected the inspectors general of ministries and offices (Education and Culture and health) subject to the application of the practical side, which was based on direct field study was the analysis of the final results of this hypothesis using statistical methods (Mean unlikely, central premise, the standard deviation, the test Altaia "t-test" Contrast "ANOVA test" analysis test ). In light of the theoretical and practical study, the researchers reached a set of results, notably.
1- shows that there are weak and inadequate in the application of global indicators in the surveyed offices, as an indicator of staff for Strategic and index layout and index partners and resources of the three offices (education, culture and health) and transaction management for office Index (education and health).
2- Show that there are significant differences between the surveyed in terms of the application of global indicators offices, it was the highest value for the Office of the Inspector General of the Ministry of Culture and then followed by the Office of the Inspector General of the Ministry of Health and Ministry of Education and the Office of differences.
This research aims to evaluate the application of the inspectors general of global indicators offices according to the axles (leadership, strategy and planning, employees, partners and resources, process management) and through the assumption main research which states that (there is an application for global indicators to evaluate performance in the offices of the ministries under study) which are subdivided into five sub-hypotheses according to the classification and division of the five axes of the checklist.
The researchers have taken refuge in the process of assessing the performance of the check list which included global indicators, which are certified by the European Union in assessing organizations as Arad, the researchers use a global indicator to show the aspects of the real weaknesses and their suitability in the application of national organizations, and selected the inspectors general of ministries and offices (Education and Culture and health) subject to the application of the practical side, which was based on direct field study was the analysis of the final results of this hypothesis using statistical methods (Mean unlikely, central premise, the standard deviation, the test Altaia "t-test" Contrast "ANOVA test" analysis test ). In light of the theoretical and practical study, the researchers reached a set of results, notably.
1- shows that there are weak and inadequate in the application of global indicators in the surveyed offices, as an indicator of staff for Strategic and index layout and index partners and resources of the three offices (education, culture and health) and transaction management for office Index (education and health).
2- Show that there are significant differences between the surveyed in terms of the application of global indicators offices, it was the highest value for the Office of the Inspector General of the Ministry of Culture and then followed by the Office of the Inspector General of the Ministry of Health and Ministry of Education and the Office of differences.
Keywords
performance evaluation
reducing corruption
Abstract
المستخلص
يهدف هذا البحث الى تقييم مدى تطبيق مكاتب المفتشين العامين للمؤشرات العالمية وفق المحاور
( القيادة, الاستراتيجية والتخطيط, الموظفين, الشركاء والموارد, ادارة العمليات) ومن خلال فرضية البحث الرئيسة والتي تنص على ان (هناك تطبيق للمؤشرات العالمية لتقييم الاداء في المكاتب للوزارات المبحوثة) والتي تتفرع الى خمس فرضيات فرعية بحسب تصنيف وتقسيم المحاور الخمسة لقائمة الفحص.
وقد لجا الباحثان في عملية تقييم الاداء الى قائمة الفحص والتي تضمنت المؤشرات العالمية والتي هي معتمدة من قبل الاتحاد الاوروبي في تقييم المنظمات اذ اراد الباحثان استخدام مؤشر عالمي لإظهار جوانب الضعف الحقيقية ومدى صلاحيتها في التطبيق على المنظمات الوطنية, واختيرت مكاتب المفتشين العامين لوزارات
( التربية والثقافة والصحة) محلا لتطبيق الجانب العملي والتي استندت الى الدراسة الميدانية المباشرة, وتم تحليل النتائج النهائية للفرضيات باستخدام الاساليب الاحصائية (الوسط الحسابي المرجح, الوسط الفرضي , الاختبار التائي" t-test, اختبار تحليل التباين "ANOVA test"). وفي ضوء الدراسة النظرية والعملية توصل الباحثان الى مجموعة من النتائج ابرزها.
1- تبين ان هناك ضعفاً وعدم كفاية في تطبيق المؤشرات العالمية في المكاتب المبحوثة, كمؤشر الموظفين ومؤشر الاستراتيجية والتخطيط ومؤشر الشركاء و الموارد للمكاتب الثلاثة (التربية والثقافة والصحة)
ومؤشر ادارة العمليات لمكتبي( التربية والصحة).
2- تبين ان هناك فروقات ذات دلالة معنوية بين المكاتب المبحوثة من ناحية تطبيق المؤشرات العالمية, اذ كانت اعلى قيمة لمكتب المفتش العام لوزارة الثقافة ثم تلاه مكتب المفتش العام لوزارة الصحة ثم مكتب وزارة التربية.
يهدف هذا البحث الى تقييم مدى تطبيق مكاتب المفتشين العامين للمؤشرات العالمية وفق المحاور
( القيادة, الاستراتيجية والتخطيط, الموظفين, الشركاء والموارد, ادارة العمليات) ومن خلال فرضية البحث الرئيسة والتي تنص على ان (هناك تطبيق للمؤشرات العالمية لتقييم الاداء في المكاتب للوزارات المبحوثة) والتي تتفرع الى خمس فرضيات فرعية بحسب تصنيف وتقسيم المحاور الخمسة لقائمة الفحص.
وقد لجا الباحثان في عملية تقييم الاداء الى قائمة الفحص والتي تضمنت المؤشرات العالمية والتي هي معتمدة من قبل الاتحاد الاوروبي في تقييم المنظمات اذ اراد الباحثان استخدام مؤشر عالمي لإظهار جوانب الضعف الحقيقية ومدى صلاحيتها في التطبيق على المنظمات الوطنية, واختيرت مكاتب المفتشين العامين لوزارات
( التربية والثقافة والصحة) محلا لتطبيق الجانب العملي والتي استندت الى الدراسة الميدانية المباشرة, وتم تحليل النتائج النهائية للفرضيات باستخدام الاساليب الاحصائية (الوسط الحسابي المرجح, الوسط الفرضي , الاختبار التائي" t-test, اختبار تحليل التباين "ANOVA test"). وفي ضوء الدراسة النظرية والعملية توصل الباحثان الى مجموعة من النتائج ابرزها.
1- تبين ان هناك ضعفاً وعدم كفاية في تطبيق المؤشرات العالمية في المكاتب المبحوثة, كمؤشر الموظفين ومؤشر الاستراتيجية والتخطيط ومؤشر الشركاء و الموارد للمكاتب الثلاثة (التربية والثقافة والصحة)
ومؤشر ادارة العمليات لمكتبي( التربية والصحة).
2- تبين ان هناك فروقات ذات دلالة معنوية بين المكاتب المبحوثة من ناحية تطبيق المؤشرات العالمية, اذ كانت اعلى قيمة لمكتب المفتش العام لوزارة الثقافة ثم تلاه مكتب المفتش العام لوزارة الصحة ثم مكتب وزارة التربية.
Keywords
الحد من الفساد
تقييم الاداء