Abstract
The aim of the current research is to evaluate the jurisprudence textbook.
for the second intermediate grade in religious education and Islamic studies
schools from the point of view of their teachers according to the quality standards
of the textbook. To achieve the research objective, the researcher used a
questionnaire consisting of (65) items that was applied to a sample consisting
of (35) male and female teachers with a percentage of (66.5%) of the study population
in schools in Baghdad and its suburbs, the results showed appreciation
(87.77%) for the book in general, as the percentage of male and female
teachers’ evaluation of the book was (3.90%), and the areas of evaluation of
the book came in percentages arranged in descending order as follows (introduction
100%، objectives 80%, content 75.4%, learning activities 76.3%, the
calendar 82.5%, pictures and drawings 79%, the general form and artistic direction
86% for the language of the book and its presentation style, 84.4%. The results
showed that there is no statistically significant difference at the level of significance
(Cronbach’s alpha 00.5%). Variables of teacher’s gender, academic
qualification، and teaching experience.
for the second intermediate grade in religious education and Islamic studies
schools from the point of view of their teachers according to the quality standards
of the textbook. To achieve the research objective, the researcher used a
questionnaire consisting of (65) items that was applied to a sample consisting
of (35) male and female teachers with a percentage of (66.5%) of the study population
in schools in Baghdad and its suburbs, the results showed appreciation
(87.77%) for the book in general, as the percentage of male and female
teachers’ evaluation of the book was (3.90%), and the areas of evaluation of
the book came in percentages arranged in descending order as follows (introduction
100%، objectives 80%, content 75.4%, learning activities 76.3%, the
calendar 82.5%, pictures and drawings 79%, the general form and artistic direction
86% for the language of the book and its presentation style, 84.4%. The results
showed that there is no statistically significant difference at the level of significance
(Cronbach’s alpha 00.5%). Variables of teacher’s gender, academic
qualification، and teaching experience.
Keywords
evaluation، jurisprudence book، religious edu
Abstract
يهدف البحث إلى تقويم كتاب الفقه للصف الثاني المتوسط في مدارس التعليم الديني والدراسات الإسلامية
في ديوان الوقف السني من وجهة نظر مدرسيهم وفقاً لمعايير جودة الكتاب المدرسي، ولتحقيق هدف البحث
استخدم الباحث استبيان مكون من ) 65 ( فقرة طبقت على عينة مكونة من ) 35 ( مدرس ومدرسة بنسبة مؤية)
%66،5 ( من مجتمع الدراسة في مدارس بغداد وضواحيها؛ فأظهرت النتائج تقديراً ) 62،36 % ( للكتاب بشكل
عام إذ كانت نسبة تقييم المدرسين والمدرسات للكتاب ) 3،90 %( وجاءت مجالات تقويم الكتاب بنسب مؤية
،% مرتبة تنازلياً على النحو الآتي)المقدمة 100 %، الأهداف 80 %، المحتوى 75،4 %، نشاطات التعلم 76،3
التقويم 82،5 %، الصور والرسومات 79 %، الشكل العام والإخراج الفني 86 %، لغة الكتاب وأسلوب عرضه
) % %84،4 ( وأظهرت النتائج أنه لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية على مستوى الدلالة )الفا كرومباخ 00،5
متغيرات جنس المدرس، والمؤهل العلمي، والخبرة التدريسية
في ديوان الوقف السني من وجهة نظر مدرسيهم وفقاً لمعايير جودة الكتاب المدرسي، ولتحقيق هدف البحث
استخدم الباحث استبيان مكون من ) 65 ( فقرة طبقت على عينة مكونة من ) 35 ( مدرس ومدرسة بنسبة مؤية)
%66،5 ( من مجتمع الدراسة في مدارس بغداد وضواحيها؛ فأظهرت النتائج تقديراً ) 62،36 % ( للكتاب بشكل
عام إذ كانت نسبة تقييم المدرسين والمدرسات للكتاب ) 3،90 %( وجاءت مجالات تقويم الكتاب بنسب مؤية
،% مرتبة تنازلياً على النحو الآتي)المقدمة 100 %، الأهداف 80 %، المحتوى 75،4 %، نشاطات التعلم 76،3
التقويم 82،5 %، الصور والرسومات 79 %، الشكل العام والإخراج الفني 86 %، لغة الكتاب وأسلوب عرضه
) % %84،4 ( وأظهرت النتائج أنه لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية على مستوى الدلالة )الفا كرومباخ 00،5
متغيرات جنس المدرس، والمؤهل العلمي، والخبرة التدريسية
Keywords
التقويم، كتاب الفقه، التعليم الديني، جودة الك