Abstract
The current research aims to identify OCD among students of the third and second stage morning studies in the Department of Education Arabic Language Faculty of Basic Education / Salaheddine University, and to see if there are statistical function differences from OCD according to the gender variable (male) - Females, a sample of third and second stage students in the Arabic language department consisted of (50) students of 24 students and (26) students from the research community, the researcher used the obsessive scale Compulsive ally prepared from Ghamdi (2011) which includes (16) paragraphs per paragraph (5) alternatives are (always, often, sometimes, rarely, very rarely) and the honesty and stability of the tool was extracted and thus became ready for application, and after collecting and analyzing the data and using the next test for one sample to learn the ideas of obsessive compulsive disorder the researcher has reached the following results:
1- There is a level of ideas and behaviors that are equal among the students of the research sample, albeit to a fairly moderate degree.
2. There are ideas and obsessions among males in a large way.
3. OCD ideas are more pronounced in females than their male peers.
4- There is no statistically significant difference in the political ideas between males and females.
The researcher came up with a set of conclusions in the light of the research findings, and made a set of recommendations as well as a number of proposals.
1- There is a level of ideas and behaviors that are equal among the students of the research sample, albeit to a fairly moderate degree.
2. There are ideas and obsessions among males in a large way.
3. OCD ideas are more pronounced in females than their male peers.
4- There is no statistically significant difference in the political ideas between males and females.
The researcher came up with a set of conclusions in the light of the research findings, and made a set of recommendations as well as a number of proposals.
Keywords
Obsessives - Basic
Abstract
هدف البحث الحالي التعرف عن الوسواس القهري لدى طلبة المرحلة الثالثة والثانية الدراسة الصباحية في قسم التربية اللغة العربية كلية التربية الاساس/ جامعة صلاح الدين ، ومعرفة ما اذا كان هنالك فروق دالة إحصائية من الوسواس القهري وفقا المتغير الجنس النوع الاجتماعي(ذكور – إناث) ، وقد اختيرت عينة من طلبة المرحلة الثالثة والثانية في قسم اللغة العربية تألفت من (50) طالبٍ وطالبة بواقع (24) طالبٍ و(26) طالبة من مجتمع البحث ،استخدمت الباحثة مقياس الوسواس القهري المعد من الغامدي(2011) المتضمن(16) فقرة لكل فقرة (5) بدائل هي (دائما ، وغالباً ، واحياناً ، ونادراً ، ونادراً جداً ) وجرى استخراج الصدق والثبات للأداة وبذلك أصبحت جاهزة للتطبيق ، وبعد جمع البيانات وتحليلها واستخدام الاختبار التائي لعينة واحدة لمعرفة افكار الوسواس القهري وقد توصلت الباحثة الى النتائج الاتية:
1- وجود مستوى من الأفكار والسلوكيات الو سواسية لدى الطلبة عينة البحث، وان كان بدرجة متوسطة نوعا ما.
2- توجد أفكار وسواسية لدى الذكور وبشكل كبير.
3- ان لأفكار الوسواس القهري موجودة لدى الإناث بدرجة أكثر وضوحا من اقرانهم الذكور نوعا ما.
4- لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية في الافكار السواسية بين الذكور والاناث.
وقد خرجت الباحثة بمجموعة من الاستنتاجات في ضوء نتائج البحث، كما قدمت مجموعة من التوصيات فضلاً عن عدد من والمقترحات.
1- وجود مستوى من الأفكار والسلوكيات الو سواسية لدى الطلبة عينة البحث، وان كان بدرجة متوسطة نوعا ما.
2- توجد أفكار وسواسية لدى الذكور وبشكل كبير.
3- ان لأفكار الوسواس القهري موجودة لدى الإناث بدرجة أكثر وضوحا من اقرانهم الذكور نوعا ما.
4- لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية في الافكار السواسية بين الذكور والاناث.
وقد خرجت الباحثة بمجموعة من الاستنتاجات في ضوء نتائج البحث، كما قدمت مجموعة من التوصيات فضلاً عن عدد من والمقترحات.
Keywords
الوسواس، الاساسية