Abstract
Football specialized schools have witnessed a great development, and this is evident from the levels reached by developed countries, and this development is the result of great care in conducting research and studies for the purpose of identifying the best methods, levels and teaching methods in developing cognitive aspects and learning performance, especially football, and herein lies the problem Find the answer to the following question
- Did the skill exercises according to my reciprocal method have an effect on learning my skills of dribbling and handling football for beginners or not?
The researcher adopted the experimental method with the design of the two experimental groups as a basis for the implementation of the research, due to its relevance and the nature of the problem to be investigated. The research community included the members of the football school in Khalis affiliated to the Khalis Youth Forum for the year (2019-2020), and they numbered (70) players. As for the research sample, it included a group of (26) players belonging to the football school in the Al-Khalis Youth Sports Forum.
(a) The first experimental group.
(B) The second experimental group.
(3) students were taken from each group in the exploratory experiment of the research, and they constituted (76.92%) of the research sample population.
- Did the skill exercises according to my reciprocal method have an effect on learning my skills of dribbling and handling football for beginners or not?
The researcher adopted the experimental method with the design of the two experimental groups as a basis for the implementation of the research, due to its relevance and the nature of the problem to be investigated. The research community included the members of the football school in Khalis affiliated to the Khalis Youth Forum for the year (2019-2020), and they numbered (70) players. As for the research sample, it included a group of (26) players belonging to the football school in the Al-Khalis Youth Sports Forum.
(a) The first experimental group.
(B) The second experimental group.
(3) students were taken from each group in the exploratory experiment of the research, and they constituted (76.92%) of the research sample population.
Keywords
reciprocal style
Abstract
لقد شهدت المدارس التخصصية بكُرة القدم تطورًا كبيرًا، وهذا واضح من المستويات التي وصلت إليها الدول المتقدمة، وهذا التطور نتيجة العناية الكبيرة بإجراء بحوث ودراسات لغرض تَعَرُّف أفضل الطرائق والمستويات والأساليب التدريسية في تطوير النواحي المعرفية وتعلّم الأداء، ولاسيّما رياضة كُرة القدم، ومن هنا تكمن مشكلة البحث بالإجابة عن التساؤل الاتي :
- هل للتمرينات المهارية وفق أسلوب التبادلي أثر في تعلّم مهارتي الدحرجة والمناولة بكُرة القدم للمبتدئين أم لا؟
وقد اعتمد الباحث المنهج التجريبي ذا المجموعة التجريبية الواحدة أساسًا لتنفيذ البحث، وذلك لملاءمته وطبيعة المشكلة المراد بحثها. وقد اشتمل مجتمع البحث على منتمي المدرسة الكروية في الخالص التابعة لمنتدى شباب الخالص للعام (2019-2020)، والبالغ عددهم (70) لاعبًا. أَمّا عينة البحث فاشتملت على مجموعة من المنتمين للمدرسة الكروية في منتدى شباب الخالص الرياضي والبالغ عددهم (13) لاعبًا، جرى اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة (القرعة)، وتمثلت:
(أ) المجموعة تجريبية واحدة .
وقد جرى أَخذ (3) طلاب من كُلّ مجموعة في التجربة الاستطلاعية الخاصة بالبحث، وتشكل نسبة (76.92%) من مجتمع عينة البحث. في ضوء الأهداف التي جرى التوصل إليها عن طريق التجربة الميدانية والنتائج وتحليلها ومناقشتها باستعمال الوسائل الإحصائية توصل الباحث إِلى الاستنتاجات وهي وجود فروق معنوية بين الاختبارات القبلية والبعدية لمصلحة الاختبارات البعدية في الدقة البصريّة وبعض المهارات الأساسيّة بكُرة القدم. ظهور تباين في نسب التعلّم لبعض المهارات الأساسيّة بكُرة القدم وزيادة القدرات البصريّة للمجموعة التجريبية الأولى على حساب المجموعة التجريبية الثانية (الأسلوب التبادلي المستعمل في البحث). في ضوء الاستنتاجات التي توصل إليها الباحث يوصي بضرورة التنوع باستعمال أساليب أُخرى في عمليّة التعلّم ولفعاليات مختلفة أُخرى. ضرورة استعمال تمرينات مهارية بطريقة الأسلوب التبادلي وتعلم مهارتي الدحرجة والمناولة غير المستعملة بكُرة القدم.
- هل للتمرينات المهارية وفق أسلوب التبادلي أثر في تعلّم مهارتي الدحرجة والمناولة بكُرة القدم للمبتدئين أم لا؟
وقد اعتمد الباحث المنهج التجريبي ذا المجموعة التجريبية الواحدة أساسًا لتنفيذ البحث، وذلك لملاءمته وطبيعة المشكلة المراد بحثها. وقد اشتمل مجتمع البحث على منتمي المدرسة الكروية في الخالص التابعة لمنتدى شباب الخالص للعام (2019-2020)، والبالغ عددهم (70) لاعبًا. أَمّا عينة البحث فاشتملت على مجموعة من المنتمين للمدرسة الكروية في منتدى شباب الخالص الرياضي والبالغ عددهم (13) لاعبًا، جرى اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة (القرعة)، وتمثلت:
(أ) المجموعة تجريبية واحدة .
وقد جرى أَخذ (3) طلاب من كُلّ مجموعة في التجربة الاستطلاعية الخاصة بالبحث، وتشكل نسبة (76.92%) من مجتمع عينة البحث. في ضوء الأهداف التي جرى التوصل إليها عن طريق التجربة الميدانية والنتائج وتحليلها ومناقشتها باستعمال الوسائل الإحصائية توصل الباحث إِلى الاستنتاجات وهي وجود فروق معنوية بين الاختبارات القبلية والبعدية لمصلحة الاختبارات البعدية في الدقة البصريّة وبعض المهارات الأساسيّة بكُرة القدم. ظهور تباين في نسب التعلّم لبعض المهارات الأساسيّة بكُرة القدم وزيادة القدرات البصريّة للمجموعة التجريبية الأولى على حساب المجموعة التجريبية الثانية (الأسلوب التبادلي المستعمل في البحث). في ضوء الاستنتاجات التي توصل إليها الباحث يوصي بضرورة التنوع باستعمال أساليب أُخرى في عمليّة التعلّم ولفعاليات مختلفة أُخرى. ضرورة استعمال تمرينات مهارية بطريقة الأسلوب التبادلي وتعلم مهارتي الدحرجة والمناولة غير المستعملة بكُرة القدم.
Keywords
الاسلوب التبادلي