Abstract
AbstractDeveloping of the sport performance and to achieve high level of accomplishment is considered the objective to which all the athletes are striving.And reaching such level requires understanding and studying the kinetic performance performed by the athlete during performing the activity, and the special exercises are the mean to develop the kinetic abilities and accomplishment of 100 meter barrier running for women.From here the importance of the research via using special exercises develop some of the kinetic abilities (fitness, flexibility and harmonization) and accomplishment 100 meters barriers for women.And the research problem has come that most of the she/ students during the instance of passing the barrier easily and smoothly and compatibilityThe study was done on the students of second stage whose number amounted 16 she/ students during the period extended from 4/12/2014 till 8/02/2015.And the researcher has used the experimental approach and the sample consisted of two groups ( experimental and control groups) and in light with the exploratory experiment, where the researcher has prepared special exercises to develop the kinetic abilities And they are applied within the educational training unit for the she/ students in the practical part of the main portion of average(30Minutes.) of(2 training units) weekly and an average (60 minutes weekly) along two months and then performed the post tests, and the results were manipulated statically by spssAnd the researcher has concluded that the special exercises have an active role to develop the kinetic abilities for the she/ students of the second stage and they have the positive effect on the performance.And the researcher has recommended to pay attention to the special exercises of the kinetic abilities according to the type of the activity of their active role to improve the performance, also conducting similar studies on the kinetic abilities for other activities of athletics.
Abstract
يعد تطوير الأداء الرياضي وتحقيق مستوى عالٍ من الإنجاز الهدف الذي يسعى إليه جميع الرياضيين. وللوصول إلى هذا المستوى، يتطلب الأمر فهم ودراسة الأداء الحركي الذي يؤديه الرياضي أثناء ممارسة النشاط، وتعد التمارين الخاصة وسيلة لتطوير القدرات الحركية وإنجاز سباق 100 متر حواجز للسيدات.
من هنا تأتي أهمية البحث في استخدام التمارين الخاصة لتطوير بعض القدرات الحركية (اللياقة، المرونة، والتنسيق) وإنجاز 100 متر حواجز للسيدات.
تمثلت مشكلة البحث في أن معظم الطالبات يواجهن صعوبة في اجتياز الحواجز بسهولة وسلاسة وبتناغم.
تمت الدراسة على طالبات في المرحلة الثانية بلغ عددهن 16 طالبة، خلال الفترة الممتدة من 4/12/2014 حتى 8/02/2015. استخدم الباحث المنهج التجريبي، وتكونت العينة من مجموعتين (المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة). بناءً على التجربة الاستكشافية، قام الباحث بإعداد تمارين خاصة لتطوير القدرات الحركية، تم تطبيقها ضمن وحدة تدريبية تعليمية للطالبات في الجزء العملي من المقرر بمتوسط (30 دقيقة) لكل وحدة تدريبية، بمعدل (وحدتين تدريبيتين) أسبوعيًا، ومتوسط (60 دقيقة أسبوعيًا) على مدى شهرين، ثم تم إجراء الاختبارات بعد التدريب.
تمت معالجة النتائج إحصائيًا باستخدام برنامج SPSS.
استنتج الباحث أن التمارين الخاصة لها دور فعال في تطوير القدرات الحركية لطالبات المرحلة الثانية، وأن لها تأثيرًا إيجابيًا على الأداء.
أوصى الباحث بضرورة الاهتمام بالتمارين الخاصة للقدرات الحركية وفقًا لنوع النشاط ودورها الفعال في تحسين الأداء، وأيضًا بإجراء دراسات مماثلة على القدرات الحركية لأنشطة أخرى في ألعاب القوى
من هنا تأتي أهمية البحث في استخدام التمارين الخاصة لتطوير بعض القدرات الحركية (اللياقة، المرونة، والتنسيق) وإنجاز 100 متر حواجز للسيدات.
تمثلت مشكلة البحث في أن معظم الطالبات يواجهن صعوبة في اجتياز الحواجز بسهولة وسلاسة وبتناغم.
تمت الدراسة على طالبات في المرحلة الثانية بلغ عددهن 16 طالبة، خلال الفترة الممتدة من 4/12/2014 حتى 8/02/2015. استخدم الباحث المنهج التجريبي، وتكونت العينة من مجموعتين (المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة). بناءً على التجربة الاستكشافية، قام الباحث بإعداد تمارين خاصة لتطوير القدرات الحركية، تم تطبيقها ضمن وحدة تدريبية تعليمية للطالبات في الجزء العملي من المقرر بمتوسط (30 دقيقة) لكل وحدة تدريبية، بمعدل (وحدتين تدريبيتين) أسبوعيًا، ومتوسط (60 دقيقة أسبوعيًا) على مدى شهرين، ثم تم إجراء الاختبارات بعد التدريب.
تمت معالجة النتائج إحصائيًا باستخدام برنامج SPSS.
استنتج الباحث أن التمارين الخاصة لها دور فعال في تطوير القدرات الحركية لطالبات المرحلة الثانية، وأن لها تأثيرًا إيجابيًا على الأداء.
أوصى الباحث بضرورة الاهتمام بالتمارين الخاصة للقدرات الحركية وفقًا لنوع النشاط ودورها الفعال في تحسين الأداء، وأيضًا بإجراء دراسات مماثلة على القدرات الحركية لأنشطة أخرى في ألعاب القوى