Abstract
The Arabs have a prominent role, and great efforts in developing the beginnings of this wonderful theory, and if the terms differed over time between ancient concepts and modern conventions, this does not mean that the efforts of Arab scholars were not clear, and they have no place in this great philosophical and linguistic edifice. The Arabs do not study abstractly from the context and the situation, and do not study in isolation from the intention of the speaker. This identification is in the concept of John Austen and his student Searle in the sense of direct speech acts, which does not match reality in the sense of indirect speech acts in Western pragmatic thought. The research shows the efforts of Arab scholars, as it dealt with the speech acts of the rhetoricians, the grammarians, and the scholars of origins, and then the efforts of the Arab scholars in dividing the direct and indirect speech acts.
Keywords
Acts of speech
the Arab heritage
the novel
Ya Ali
Youssef Heday.
Abstract
للعربِ دورٌ بارزٌ، وجهودٌ كبيرةٌ في وضعِ بداياتِ هذه النظرية الرائعة، وإن اختلفت المصطلحات عبر الزمن بين المفاهيم القديمة، والاصطلاحات الحديثة، فهذا لا يعني أن جهود علماء العرب لم تكن واضحة، وليس لها مكانٌ في هذا الصرح الفلسفي واللغوي العظيم، فالأفعال الكلامية لدى العلماء العرب لاتدرس مجردةً عن سياق الكلام والحال، ولاتدرس في معزلٍ عن قصدية المتكلم، فهم يدرسون الإنجازية الكلامية لتلك الأفعال شرط أن تكون هويتها الاِنجازية متحققة في سياق الكلام، ومن خلال الاستعمال، لقد أسهم علماء البلاغة اسهاماتٍ رائعة في دراسة مفهوم مطابقة الواقع لمقتضى الحال، وهذه المطابقة في مفهوم جون أوستن وتلميذه سيرل بمعنى الأفعال الكلامية المباشرة، والتي لاتطابق الواقع بمعنى الأفعال الكلامية غير المباشرة لدى الفكر الغربي التداولي. فالبحث يبين جهود علماء العرب، حيث تناول أفعال الكلام عند علماء البلاغة، وعند النحاة، وعند علماء الأصول، ثم بيان جهود علماء العرب في تقسيم الأفعال الكلامية المباشرة وغير المباشرة.
Keywords
أفعال الكلام ، التراث العربي، الرواية، يا علي، يوسف هداي