Abstract
The research aims at preparing an educational curriculum according to the Marzano model for the dimensions of learning and learning about the effect of this model on the five dimensions of learning in teaching the skills of handling and rolling in football. The problem of research lies in the perception of the futility of the process of learning and teaching based on theoretical knowledge that lead to separation between what was taught and Performance and practice. The third part included the research procedures, the methodology used, the sample and the statistical means used, as well as the data was processed, analyzed and discussed. The researchers concluded that the use of the educational guide in the Marzano model to distance learning as a key factor in the superiority of the experimental group on the control in the evolution of the level of skill performance, the researchers recommended using the attention to the dimensions of specimen Marzano learning in the field of sports and use it on other samples
Keywords
dribbling skill
football
handling skill
Marzano model
Teaching methods
Abstract
يهدف البحث إلى اعداد منهج تعليمي وفق نموذج مارزانو لأبعاد التعلم ومعرفة تاثير هذا النموذج لأبعاد التعلم الخماسي في تعليم مهارتي المناولة والدحرجة في كرة القدم اما مشكلة البحث فتبرز في التصور بعدم جدوى عملية التعلم والتعليم القائم على المعرفة النظرية بانها تؤدي الى انفصال بين ما تم تدريسه وبين الاداء والممارسة العملية وأما الباب الثالث فشمل على إجراءات البحث والمنهج المستخدم والعينة والوسائل الإحصائية المستخدمة وكذلك ومن ثم تم معالجة البيانات وتحليلها ومناقشتها واستنتج الباحثون ان استخدام الدليل التعليمي في انموذج مارزانو لإبعاد التعلم كان عاملا رئيساً في تفوق المجموعة التجريبية على الضابطة في تطور مستوى الأداء المهاري ، وأوصى الباحثون الاهتمام باستخدام انموذج مارزانو لأبعاد التعلم في مجال الرياضي و استخدامه على عينات اخرى
Keywords
طرائق تدريس
كرة القدم
مهارة الدحرجة
مهارة المناولة
نموذج مارزانو