Abstract
Abstract
Howlers In al – Jahihiya Poetry
This paper’s aims to pinpoint a type of honourary poems which has been call her (howler) poem. This type has not yet been studied lexically thematically. That is why this paper presents a study of the concept of ‘howlers’ linguistically and idiomatically. The researcher could limit the nature of this poem that depends on three elements which constitute its main structure. These elements used by the poet to complete the pictures that he has drawn. Moreover, the researcher has studied the ideological and social implications of these factors besides showing that this poem may start with a lyric beginning then it moves to the next scene by an utterance and a (howler). The poet may get rid of the lyric beginning and starts with the wore (and a howler) and this is the dominating structure in the framework of this study.
Howlers In al – Jahihiya Poetry
This paper’s aims to pinpoint a type of honourary poems which has been call her (howler) poem. This type has not yet been studied lexically thematically. That is why this paper presents a study of the concept of ‘howlers’ linguistically and idiomatically. The researcher could limit the nature of this poem that depends on three elements which constitute its main structure. These elements used by the poet to complete the pictures that he has drawn. Moreover, the researcher has studied the ideological and social implications of these factors besides showing that this poem may start with a lyric beginning then it moves to the next scene by an utterance and a (howler). The poet may get rid of the lyric beginning and starts with the wore (and a howler) and this is the dominating structure in the framework of this study.
Abstract
الخلاصة :
هدف البحث الى تشخيص نوع من القصيدة الفخرية التي تميّزت عن أختها القصيدة الفخرية الأخرى بأنْ أطلق عليها مصطلح ( المُسْـتـَنْبـِحَة ) ، ولم تحظ هذه القصيدة بدراسة تعنى بها اصطلاحاً ومضموناً ، ومن هنا كان هذا البحث دراسة تناولت مفهوم (المُسْـتـَنْبـِحَات ) لغة واصطلاحاً ، وتمكن من تحديد طبيعة هذه القصيدة المرتكزة على ثلاثة عناصر تكوِّن بنيتها الرئيسة، والمتمثلة بـ( المُسْـتـَنْبـِح ) و( النّار ) و( الناقة ) زيادة على عناصر أخرى وظفها الشاعر من أجل إتمام صورة المشاهد التي رسمها ، ثمّ دراسة دلالة هذه العوامل فكرياً واجتماعياً ، ونبّه البحث كذلك الى انّ القصيدة المستنبحة قد تبدأ بمقدمة غزلية ثمّ يتمّ التخلص الى المشهد التالي بلفظة ( ومُسْـتـنْبـِح ٍ ) ، وقد يتخلى الشاعر هذه المقدمة الغزلية ليباشر غرضه بالإستهلال بقوله : (ومُسْـتـَنبـِح ٍ ) ، وهـذا هـو البناء الغالب عليها فـي إطار هذا البحث .
هدف البحث الى تشخيص نوع من القصيدة الفخرية التي تميّزت عن أختها القصيدة الفخرية الأخرى بأنْ أطلق عليها مصطلح ( المُسْـتـَنْبـِحَة ) ، ولم تحظ هذه القصيدة بدراسة تعنى بها اصطلاحاً ومضموناً ، ومن هنا كان هذا البحث دراسة تناولت مفهوم (المُسْـتـَنْبـِحَات ) لغة واصطلاحاً ، وتمكن من تحديد طبيعة هذه القصيدة المرتكزة على ثلاثة عناصر تكوِّن بنيتها الرئيسة، والمتمثلة بـ( المُسْـتـَنْبـِح ) و( النّار ) و( الناقة ) زيادة على عناصر أخرى وظفها الشاعر من أجل إتمام صورة المشاهد التي رسمها ، ثمّ دراسة دلالة هذه العوامل فكرياً واجتماعياً ، ونبّه البحث كذلك الى انّ القصيدة المستنبحة قد تبدأ بمقدمة غزلية ثمّ يتمّ التخلص الى المشهد التالي بلفظة ( ومُسْـتـنْبـِح ٍ ) ، وقد يتخلى الشاعر هذه المقدمة الغزلية ليباشر غرضه بالإستهلال بقوله : (ومُسْـتـَنبـِح ٍ ) ، وهـذا هـو البناء الغالب عليها فـي إطار هذا البحث .