Abstract
Abstract: The aim of the research is to identify the factorial structure of the memory control beliefs scale among university students. To achieve this, the Bandura & Elliott, 1995 scale for memory control beliefs was adopted, which consists of (19) items distributed on (6) dimensions. The scale was applied to a sample of university students, numbering (200) male and female students, who were chosen in a stratified random manner and in an equal distribution method. For the scale, the exploratory factor analysis was extracted, which concluded that there are (4) dimensions in which the paragraphs of the scale were gathered.
Keywords
Keywords: Factor Analysis
memory
memory control beliefs
Abstract
مستخلص: هدف البحث الى تعرف البنية العاملية لمقياس معتقدات التحكم بالذاكرة لدى طلبة الجامعة. ولتحقيق ذلك تم تبني مقياس باندورا وايلوت (Bandura & Elliott, 1995) لمعتقدات التحكم بالذاكرة والذي يتكون من (19) فقرة موزعة على (6) ابعاد تم تطبيق المقياس على عينة من طلبة الجامعة بلغ عددهم (200) طالب وطالبة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية وباسلوب التوزيع المتساوي، وتم استخراج الخصائص السيكومترية للمقياس واستخرج التحليل العاملي الاستكشافي والذي توصل الى وجود (4) ابعاد تجمعت بها فقرات المقياس، وفي ضوء ذلك تم اعادة تسمية العوامل وفي ضوء ذلك تم وضع بعض المقترحات استكمالا للبحث.
Keywords
الكلمات المفتاحية: التحليل العاملي، معتقدات التحكم بالذاكرة، الذاكرة.