Abstract
Abstract
The current research highlights the implications associated with the performance in reading of Holy Quran, which affects in the conceiving of Holy Quran texts by listeners especially in the states of "stop" and "inception in reading. This problem has become common in the performance of readers and savers of Holy Quran in Islamic Arab world and even the international world. If we want to tackle such problem and demonstrate its procedural applications on the base of the primary notions of "stop" and "inception" in reading and their interference with change in understanding the form of this problem. Furthermore, the lack of required knowledge of some performers in the close coherence between this science and other sciences such as language, syntax, morphology, interpretation, meanings and kind of readings and so a like. However, most the rules of "stop" and "inception" in reading, basically depend on these sciences, because the "stop" on the verb separated from its subject, the noun and its adjective and so on, make the phrases syntactically "be cut". Similarly, "inception" with "cut speech" makes phrases and words lack of their intended textual meaning due to their connection with former ones. Therefore, the current research demonstrates the fundamentals of Quran science, its roots, stages of composition, and prominent scholars predicted such problem and its categories, and illustrates supported examples indicated such problem and offer its appropriate suggested solutions
The current research highlights the implications associated with the performance in reading of Holy Quran, which affects in the conceiving of Holy Quran texts by listeners especially in the states of "stop" and "inception in reading. This problem has become common in the performance of readers and savers of Holy Quran in Islamic Arab world and even the international world. If we want to tackle such problem and demonstrate its procedural applications on the base of the primary notions of "stop" and "inception" in reading and their interference with change in understanding the form of this problem. Furthermore, the lack of required knowledge of some performers in the close coherence between this science and other sciences such as language, syntax, morphology, interpretation, meanings and kind of readings and so a like. However, most the rules of "stop" and "inception" in reading, basically depend on these sciences, because the "stop" on the verb separated from its subject, the noun and its adjective and so on, make the phrases syntactically "be cut". Similarly, "inception" with "cut speech" makes phrases and words lack of their intended textual meaning due to their connection with former ones. Therefore, the current research demonstrates the fundamentals of Quran science, its roots, stages of composition, and prominent scholars predicted such problem and its categories, and illustrates supported examples indicated such problem and offer its appropriate suggested solutions
Abstract
ملخص البحث
يقف هذا البحث على الاشكاليات التي أضحت محو اً ر أساسيًا في إشكالية الأداء القرآني لدى مقرئي القرآن الكريم المنعكسة على مفهوم النصوص
الق آ رنية لدى السامعين، ولاسيما فيما يتعلق بالوقف والابتداء، واتضحت هذه الإشكالية عند عموم الق ا رء والحفظة في عالمنا العربي والإسلامي
بل حتى الدولي، وإذا ما أردنا معالجة هذه الإشكالية وبيان تطبيقاتها الإج ا رئية، لابد من الوقوف على المفاهيم الأولى للوقف والابتداء والتداخل
الحاصل فيهما، فالتغاير الحاصل في الفهم شكل هذه الإشكالية، وكذلك عدم معرفة بعض المقرئين الت ا ربط الوثيق بين هذا العلم والعلوم الأخرى
كاللغة والنحو والصرف والمعاني والتفسير والق ا رءات وغيرها، بل إن أغلب قواعد الوقف والابتداء تعتمد بالأساس على هذه العلوم؛ لأن الوقف
على الفعل من دون الفاعل والجار من دون المجرور، والصفة دون الموصوف وغيرها سيجعل العبا ا رت مبتورة من حيث الصياغة النحوية
والابتداء بكلام مبتور لم يُفهم معناه لشدة تعلقه بما قبله مما يجعل المقرئ يعطي جملًا ركيكةً ومغايرة للمعنى الحقيقي لمفهوم النص؛ لذا سيوضح
البحث أساسيات هذا العلم وجذوره وم ا رحل التأليف فيه وأبرز علماءه، وتقسيماته وبيان امثلة لكل قاعدة أدائية مع إعطاء امثلة للصور الخاطئة
التي أخذت بنا للإشارة لهذه الإشكالية، وإيجاد الحلول المناسبة لتجاوز
يقف هذا البحث على الاشكاليات التي أضحت محو اً ر أساسيًا في إشكالية الأداء القرآني لدى مقرئي القرآن الكريم المنعكسة على مفهوم النصوص
الق آ رنية لدى السامعين، ولاسيما فيما يتعلق بالوقف والابتداء، واتضحت هذه الإشكالية عند عموم الق ا رء والحفظة في عالمنا العربي والإسلامي
بل حتى الدولي، وإذا ما أردنا معالجة هذه الإشكالية وبيان تطبيقاتها الإج ا رئية، لابد من الوقوف على المفاهيم الأولى للوقف والابتداء والتداخل
الحاصل فيهما، فالتغاير الحاصل في الفهم شكل هذه الإشكالية، وكذلك عدم معرفة بعض المقرئين الت ا ربط الوثيق بين هذا العلم والعلوم الأخرى
كاللغة والنحو والصرف والمعاني والتفسير والق ا رءات وغيرها، بل إن أغلب قواعد الوقف والابتداء تعتمد بالأساس على هذه العلوم؛ لأن الوقف
على الفعل من دون الفاعل والجار من دون المجرور، والصفة دون الموصوف وغيرها سيجعل العبا ا رت مبتورة من حيث الصياغة النحوية
والابتداء بكلام مبتور لم يُفهم معناه لشدة تعلقه بما قبله مما يجعل المقرئ يعطي جملًا ركيكةً ومغايرة للمعنى الحقيقي لمفهوم النص؛ لذا سيوضح
البحث أساسيات هذا العلم وجذوره وم ا رحل التأليف فيه وأبرز علماءه، وتقسيماته وبيان امثلة لكل قاعدة أدائية مع إعطاء امثلة للصور الخاطئة
التي أخذت بنا للإشارة لهذه الإشكالية، وإيجاد الحلول المناسبة لتجاوز