Abstract
Shyness is considered mainly a social problem that most of the children suffered from , especially those who handicapped by physical disabilities . The shy child characterized with flee and hide behind his/her mother when the stranger talking to him or to her .He or she may obscure his or her eyes by hands … or does not speak and keep silent .or won’t respond when he or she would has felt shyness. The shyness rate differs from a child to another
There are many reasons latent beyond that . Some of those are ; either handicapped child feeling shy because of the child defects or inherited it from his parents . Finally the child could has acquired it by being isolated by their household whether they alike him / her or older as he or she being on defect . Furthermore the researcher has identified ( 30 ) thirty students as a specimen of Alsaada Institute for physical defects ( physiological ) .
this research where this study is aiming to:
1- identifying the most important reasons cause the handicapped child shyness.
2- Putting forward a number of suggestions for treating this problem
As for most important results for the study and after getting relative weight and rank sequence for each reason causes the handicapped child to feel shy, were:
1- when I fall to ground I feel shy (94)
2- when I\'m in a situation where I must bear criticism and blaming or when other eyes look toward me (78.8)
3- when I receive guests I don\'t know at home or in the institute I feel shy( 78.8)
4- when the teacher make me answer during the lesson I feel shy (77.7)
5- when my request is rejected by others and I can\'t find carelessness I feel shy (75.5)
There are many reasons latent beyond that . Some of those are ; either handicapped child feeling shy because of the child defects or inherited it from his parents . Finally the child could has acquired it by being isolated by their household whether they alike him / her or older as he or she being on defect . Furthermore the researcher has identified ( 30 ) thirty students as a specimen of Alsaada Institute for physical defects ( physiological ) .
this research where this study is aiming to:
1- identifying the most important reasons cause the handicapped child shyness.
2- Putting forward a number of suggestions for treating this problem
As for most important results for the study and after getting relative weight and rank sequence for each reason causes the handicapped child to feel shy, were:
1- when I fall to ground I feel shy (94)
2- when I\'m in a situation where I must bear criticism and blaming or when other eyes look toward me (78.8)
3- when I receive guests I don\'t know at home or in the institute I feel shy( 78.8)
4- when the teacher make me answer during the lesson I feel shy (77.7)
5- when my request is rejected by others and I can\'t find carelessness I feel shy (75.5)
Abstract
يعد الخجل مشكلة اجتماعية يعاني منها الاطفال ولاسيما المعاقون اذ يتصف الطفل الخجول بالهروب والاختفاء وراء أمه عندما يتحدث اليه الغريب، او قد يغطي عينيه بيديه او يصمت عن الكلام او لا يرد اذا شعر بالخجل كما تختلف شدة الخجل من طفل الى آخر وتكمن خلف ذلك اسباب كثيرة منها اما شعور الطفل المعاق بالخجل بسبب عوقه او قد يرث الطفل من والديه، وأخيراً قد يكتسب الخجل إذا عزله الاهل سواء كان اطفالا مثله او كباراً بوصفه معاقاً ، ومن هنا تأتي أهمية البحث والاستقصاء حول أسباب الخجل فضلا عن ذلك حددت الباحثة (30) طالب وعينة للبحث من طلبة معهد السعادة للعوق الفيزياوي (البدني) إذ تهدف الدراسة إلى أن :
1. للتعرف على أكثر الأسباب أهمية التي تسبب الخجل للطفل المعوق.
2. لوضع مجموعة توصيات للحد من هذه المشكلة.
أما أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة وبعد استخراج الوزن النسبي والتسلسل المرتبي لكل الأسباب حول شعور الطفل المعوق بالخجل فكانت:
1. عندما اسقط على الأرض أشعر بالخجل (94) .
2. عندما أكون في موقف يتوجب عليَّ فيه سمع نقد ولوم الآخرين أو تتوجه الأنظار لي (78.8) .
3. عندما أستقبل زوار لا أعرفهم في البيت أو المعهد أشعر بالخجل (78.8).
4. عندما تسخر المعلمة مني أثناء الدرس أشعر بالخجل (77.7).
5. عندما يرفض طلبي من قبل الآخرين ولا أجد اهتمام أشعر بالخجل (75.5).
1. للتعرف على أكثر الأسباب أهمية التي تسبب الخجل للطفل المعوق.
2. لوضع مجموعة توصيات للحد من هذه المشكلة.
أما أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة وبعد استخراج الوزن النسبي والتسلسل المرتبي لكل الأسباب حول شعور الطفل المعوق بالخجل فكانت:
1. عندما اسقط على الأرض أشعر بالخجل (94) .
2. عندما أكون في موقف يتوجب عليَّ فيه سمع نقد ولوم الآخرين أو تتوجه الأنظار لي (78.8) .
3. عندما أستقبل زوار لا أعرفهم في البيت أو المعهد أشعر بالخجل (78.8).
4. عندما تسخر المعلمة مني أثناء الدرس أشعر بالخجل (77.7).
5. عندما يرفض طلبي من قبل الآخرين ولا أجد اهتمام أشعر بالخجل (75.5).