Abstract
The study aimed to identify the role of each of the social networks in promoting customer turst in the telecommunications sector in Iraq, through the use of modern and sophisticated techniques in contact with customers, launched the study of the problem has been expressed a number of intellectual and practical questions , been targeted answered clarify theoretical philosophy and connotations intellectual of the three variables addressed by the study, namely, (a social networks and viral marketing strategy and customer confidence), one of the modern general Arab environment especially the Iraqi and the environment spammers intellectual, and then diagnose the level of importance, impact and potential application in the telecommunications sector in Iraq, it was this study apply to mobile phone companies in Iraq (ether, Asia torrent, Cork, Itisaluna) through composed a sample of 100 member occupy managerial positions, questionnaire has been designed to collect the necessary data, and has emerged as the importance of the study of modern variables dealt with and that have not had sufficient attention to studying these variables and push them to try to study their impact on the various aspects of the work in service companies in Iraq, I was used multiple statistic methods to enrich the practical side of the study, including simple and multiple correlation coefficient to measure the correlation between variables and use T to see the moral Simple correlations and analysis of simple and multiple F test regression to determine the moral regression equation was also used R to the interpretation of the amount of the influence of the independent variables on the dependent variable, the study reached a set of conclusions which my help companies to improve there performance and reach competitive centers, and on this basis The study came out a set of recommendations focused on the need for a whole benefit from the current study and reached in strengthening the competitive position of the sample companies through the optimal use and benefit from all of the social networking strategy and viral marketing and its role in enhancing the confidence of the customer networks
Keywords
enhancing customer confidence
Social networking
Abstract
هدفت البحث الى التعرف على الدور الذي تؤديه كل من شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز ثقة الزبون في قطاع شركات الاتصالات في العراق ، وذلك من خلالأستخدام تقنيات حديثة ومتطورة في الاتصال مع الزبائن ، انطلقالبحثمن مشكلة تم التعبير عنها بعدد من التساؤلات الفكرية والتطبيقية ، أستهدف من الاجابة عنها أستجلاء الفلسفة النظرية والدلالات الفكرية للمتغيرات الثلاث التي تناولها البحث وهي ( شبكات التواصل الاجتماعي وأستراتيجية التسويق الفيروسي وثقة الزبون ) وهي من الاطر الفكرية الحديثة على البيئة العربية عامة والبيئة العراقية لاسيما ، ومن ثم تشخيص مستوى أهميتها وأثرها وأمكانية تطبيقها في قطاع الاتصالات في العراق ، تم تطبيق هذاالبحث على شركات الهاتف النقال في العراق ( الاثير ، اسيا سيل ، كورك ، أتصالنا ) من خلال عينة متكونة من 100 منتسب يشغلون مناصب أدارية ، وقد تم تصميم أستبانه لجمع البيانات اللازمة ، ولقد برزت أهمية البحث من حداثة المتغيرات التي تناولها والتي لم تحضَ بالاهتمام الكافي من لدن الدارسين بمتغيرات البحث ودفعهم لمحاولة دراسة أثارها على مختلف جوانب العمل في شركات الخدمات في العراق ، أستخدمت أساليب أحصائية متعددة لاغناء الجانب العملي للبحث منها تحليل الانحدار البسيط والمتعدد وأختبار (F ) لتحديد معنوية معادلة الانحدار كما تم أستخدام (R ) لتفسير مقدار تأثير المتغيرات المستقلة في المتغير التابع ، تضمن البحث اربع مباحث رئيسة خصص الاول للمنهجية فيما خصص الثاني للجانب النظري وخصص الثالث لعرض نتائج التأثير وخصص الرابع للاستنتاجات والتوصيات توصلالبحث الى مجموعة من الاستنتاجات اهمها وجود تباين بين الشركات عينة البحث في ابعاد توظيف شبكات التواصل الاجتماعي وبناء على ذلك تم تقديم مجموعة من التوصيات والاتي استعراض لكل منهما
Keywords
شبكات التواصل الاجتماعي، تعزيز ثقة الزبون