Abstract
The research aimed to reveal the relationship between cognitive resources and the development of creativity in the Iraqi industrial organization. It used the analytical exploratory method for the purposes of study and analysis. It developed for the purposes of collecting data a controlled and tested questionnaire that includes a number of main variables interpreted by twenty-one items. The study was conducted on a sample of managers and stakeholders. Those interested in creativity are sponsored and implemented in the General Company for Petrochemical Industries in Basra. The research adopted a main hypothesis that there is a significant relationship between cognitive factors and creativity development factors in the Iraqi Industrial Company under study. The research reached a set of results, the most important of which is a clear interest from the sample members. Knowledge factors, creativity development factors, and this reflects positively and morally on the relationship between knowledge and creativity.
Keywords
Cognitive factors
innovation
Abstract
هدف البحث إلى كشف العلاقة بين الموارد المعرفية و تنمية الإبداع في المنظمة الصناعية العراقية ، و استخدمة لأغراض الدراسة و التحليل المنهج الاستطلاعي التحليلي، وطور لأغراض جمع البيانات استمارة استبانة محكمة ومختبرة تتضمن سنة متغيرات رئيسة فسرتها أحدى وعشرون فقرة ، وأجريت الدراسة على عينة من المديرين والمعنيين المهتمين بالإبداع رعاية وتنفيذا في الشركة العامة للصناعات البترو كيمياوية بصرة، واعتمد البحث فرضية رئيسة مفادها وجود علاقة ذات دلالة معنوية بين العوامل المعرفية وعوامل تنمية الإبداع في الشركة الصناعية العراقية قيد الدراسة)، و توصل البحث إلى مجموعة نتائج من أهمها اهتمام واضح من قبل أفراد العينة بعوامل المعرفة ، وعوامل تنمية الإبداع وانعكاس ذلك ايجابيا ومعنويا على العلاقة بين المعرفة والإبداع.
Keywords
العوامل المعرفية، الابداع