Abstract
This study sought to demonstrate the impact of marketing audit in reducing
the marketing crises that organizations, whether industrial or service ones,
may be exposed to at any time and under any circumstance, given that
organizations exist in a constantly changing environment, which calls for
taking precautions for every change that may cause She has a state of stress
or weakness For that, the study was selected based on the researcher’s
readings and the supervisor’s guidance, and after an exploratory study to
the organization in question and knowledge of some of the determinants of
work related to marketing audit in terms of the company’s marketing
environment and its approved marketing strategy, its organizations and
marketing systems in dealing with and responding to its marketing crises,
(149) were approved A questionnaire was distributed to obtain information,
and a statistical analysis was used with a set of tools and statistical methods
using the (SPSS.V.23) program to obtain the results. The current study
reached several conclusions, the most prominent of which were:
• It shows the awareness of the researched organization of the variables
of the study marketing audit to deal with the marketing crisis with the
highest level of performance efficiency.
the marketing crises that organizations, whether industrial or service ones,
may be exposed to at any time and under any circumstance, given that
organizations exist in a constantly changing environment, which calls for
taking precautions for every change that may cause She has a state of stress
or weakness For that, the study was selected based on the researcher’s
readings and the supervisor’s guidance, and after an exploratory study to
the organization in question and knowledge of some of the determinants of
work related to marketing audit in terms of the company’s marketing
environment and its approved marketing strategy, its organizations and
marketing systems in dealing with and responding to its marketing crises,
(149) were approved A questionnaire was distributed to obtain information,
and a statistical analysis was used with a set of tools and statistical methods
using the (SPSS.V.23) program to obtain the results. The current study
reached several conclusions, the most prominent of which were:
• It shows the awareness of the researched organization of the variables
of the study marketing audit to deal with the marketing crisis with the
highest level of performance efficiency.
Keywords
Marketing Audit
Marketing Crisis
Abstract
سعى هذا البحث إلى بيان أثر التدقيق التسويقي في الحد من الأزمات التسويقية التي يمكن أن تتعرض لها المنظمات سواء الصناعية منها أو الخدمية في أي وقت وتحت أي ظرف، لأن هذهِ المنظمات تتواجد في بيئة متغيرة بشكل متواصل، مما يستدعي أخذ الاحتياط لكل تغير ممكن أن يسبب لها حالة من التوتر أو الضعف. تم اختيار البحث بناءً على قراءات الباحثين وبعد دراسة استطلاعية في الشركة العامة للسمنت الشمالية في محافظة نينوى ومعرفة بعض المحددات الخاصة بالعمل والمرتبطة بالتدقيق التسويقي من حيث البيئة التسويقية للشركة وإستراتيجيتها المعتمدة للتسويق وتنظيماتها وأنظمتها التسويقية بتعاملها مع أزماتها التسويقية والتصدي لها، تم اعتماد ( 149 ) استمارة إستبانة وزعت للحصول على المعلومات، واستخدم تحليل احصائي بمجموعة من الأدوات والأساليب الاحصائية باعتماد برنامج ( SPSS.V.23 ) للحصول على النتائج، وتوصلت الدراسة الحالية إلى استنتاجات عديدة كان أبرزها : ظهر إدراك المنظمة المبحوثة لمتغيري الدراسة التدقيق التسويقي لغرض التعامل مع الأزمة التسويقية بأعلى قدر من الكفاءة الأدائية. وبناءً على ذلك قدمت عدداً من المقترحات المنسجمة مع هذه الاستنتاجات.
Keywords
التدقيق التسويقي، الأزمة التسويقية