Abstract
The aim of the current study is to define the strategies of sustainable manufacturing and its impact on supporting marketing opportunities in the state Company for Leather and Textile Industries / Baghdad.
Hence, the problem of the study has identified by questions concerning the possibility of adopting the strategies of sustainable manufacturing and the impact of its to marketing opportunities as follows:
Is there a significant correlation between strategies of sustainable manufacturing and marketing opportunities in the state company for textile and leather industries?
Is there a significant influence of strategies of sustainable manufacturing in marketing opportunities in the state company for textile and leather industries?
The study concluded with a number of conclusions, most notably the existence of a strong positive correlation between the variables of the study at the macro level, which indicates the importance of the strategies of sustainable manufacturing in marketing opportunities in the surveyed company, and Is there a significant influence of strategies of sustainable manufacturing in marketing opportunities in the company surveyed collectively , and this indicates that the strategies of sustainable manufacturing enhance the activation of marketing opportunities in the company surveyed
the study presented a number of suggestions, the most important of which is the increasing interest by management of the company surveyed with the contents of managerial thought in the strategies of sustainable manufacturing and marketing opportunities of the managers and enhancing its in staff to contribute to the survival of the business world and increasing the interest by management of the company in the study of the strategies of sustainable manufacturing and marketing opportunities its in good way to implement it by conferences and training courses for managers to improve performance in the strategies of sustainable manufacturing and marketing opportunities
Hence, the problem of the study has identified by questions concerning the possibility of adopting the strategies of sustainable manufacturing and the impact of its to marketing opportunities as follows:
Is there a significant correlation between strategies of sustainable manufacturing and marketing opportunities in the state company for textile and leather industries?
Is there a significant influence of strategies of sustainable manufacturing in marketing opportunities in the state company for textile and leather industries?
The study concluded with a number of conclusions, most notably the existence of a strong positive correlation between the variables of the study at the macro level, which indicates the importance of the strategies of sustainable manufacturing in marketing opportunities in the surveyed company, and Is there a significant influence of strategies of sustainable manufacturing in marketing opportunities in the company surveyed collectively , and this indicates that the strategies of sustainable manufacturing enhance the activation of marketing opportunities in the company surveyed
the study presented a number of suggestions, the most important of which is the increasing interest by management of the company surveyed with the contents of managerial thought in the strategies of sustainable manufacturing and marketing opportunities of the managers and enhancing its in staff to contribute to the survival of the business world and increasing the interest by management of the company in the study of the strategies of sustainable manufacturing and marketing opportunities its in good way to implement it by conferences and training courses for managers to improve performance in the strategies of sustainable manufacturing and marketing opportunities
Keywords
Marketing Opportunities
Strategies Sustainable Manufacturing
Sustainable Manufacturing
Abstract
سعى االبحث الحالي إلى تحديد إستراتيجيات التصنيع المستدام وأثرها في تعزيز الفرص التسويقية في الشركة العامة لصناعات النسيج والجلود /بغداد، إذ تبذل الشركة جهودا حثيثة لتلبية احتياجات الزبائن من خلال إنتاج تشكيلة واسعة من المنتجات ،وقد تمحورت مشكلة البحث من خلال إثارة عدة تساؤلات تتعلق بإمكانية اعتماد إستراتيجيات التصنيع المستدام في تعزيز الفرص التسويقية في الشركة المبحوثة وعلى النحو الآتي":
1- هل توجد علاقة ارتباط ذات دلالة معنوية بين إستراتيجيات التصنيع المستدام والفرص التسويقية في الشركة العامة لصناعات النسيج والجلود؟
2- هل يوجد تأثير ذو دلالة معنوية لإستراتيجيات التصنيع المستدام في الفرص التسويقية في الشركة العامة لصناعات النسيج والجلود؟
وتتجلى أهمية البحث في دراسة واقع إستراتيجيات التصنيع المستدام في الشركة المبحوثة وبيان مدى إسهامها في تعزيز الفرص التسويقية، الأمر الذي يمكِّن الشركة في تعزيز موقفها التنافسي.
وهدف البحث إلى تقديم إطار نظري وعملي يمكِّن الشركة من معرفة مستوى توجهها لتطبيق المتغيرات البحثية، ومن ثم تحليل الواقع الميداني للتوصل إلى النتائج ذات العلاقة بتطوير هذا التوجه عبر منهج وصفي وتحليلي ، وقد اختيرت الشركة العامة لصناعات النسيج والجلود مجتمعا بحثياً لتوافر العديد من المتغيرات قيد البحث فيها ، فيما تم اختيار عينة قصدية من المدرين في الشركة بوصفها عينة بحثية ، وبموجب ذلك اعتمدت الدراسة على الاستبانة أداة رئيسة للحصول على المعلومات مع استخدام عدد من الأساليب الإحصائية لاختبار الفرضيات باعتماد برنامج SPSS.v.19
وقد توصل البحث إلى جملة من الاستنتاجات لعل أبرزها وجود علاقة معنوية بين متغيري البحث على المستوى الكلي، فضلا عن وجود تأثير معنوي لإستراتيجيات التصنيع المستدام في الفرص التسويقية
وقدم البحث عدداً من المقترحات أهمها زيادة اهتمام إدارة الشركة المبحوثة بمضامين الفكر الإداري في مجالي إستراتيجيات التصنيع المستدام والفرص التسويقية وتعزيزها لدى المدرين لما لها من إسهام في البقاء في عالم الاعمال، فضلا عن زيادة اهتمام إدارة الشركة المبحوثة بإستراتيجيات التصنيع المستدام والفرص التسويقية والعمل على تطبيقها بشكل سليم من خلال عقد المؤتمرات والدورات التدربية للمدرين بهدف تحسين الأداء في مجالي إستراتيجيات التصنيع المستدام والفرص التسويقية.
1- هل توجد علاقة ارتباط ذات دلالة معنوية بين إستراتيجيات التصنيع المستدام والفرص التسويقية في الشركة العامة لصناعات النسيج والجلود؟
2- هل يوجد تأثير ذو دلالة معنوية لإستراتيجيات التصنيع المستدام في الفرص التسويقية في الشركة العامة لصناعات النسيج والجلود؟
وتتجلى أهمية البحث في دراسة واقع إستراتيجيات التصنيع المستدام في الشركة المبحوثة وبيان مدى إسهامها في تعزيز الفرص التسويقية، الأمر الذي يمكِّن الشركة في تعزيز موقفها التنافسي.
وهدف البحث إلى تقديم إطار نظري وعملي يمكِّن الشركة من معرفة مستوى توجهها لتطبيق المتغيرات البحثية، ومن ثم تحليل الواقع الميداني للتوصل إلى النتائج ذات العلاقة بتطوير هذا التوجه عبر منهج وصفي وتحليلي ، وقد اختيرت الشركة العامة لصناعات النسيج والجلود مجتمعا بحثياً لتوافر العديد من المتغيرات قيد البحث فيها ، فيما تم اختيار عينة قصدية من المدرين في الشركة بوصفها عينة بحثية ، وبموجب ذلك اعتمدت الدراسة على الاستبانة أداة رئيسة للحصول على المعلومات مع استخدام عدد من الأساليب الإحصائية لاختبار الفرضيات باعتماد برنامج SPSS.v.19
وقد توصل البحث إلى جملة من الاستنتاجات لعل أبرزها وجود علاقة معنوية بين متغيري البحث على المستوى الكلي، فضلا عن وجود تأثير معنوي لإستراتيجيات التصنيع المستدام في الفرص التسويقية
وقدم البحث عدداً من المقترحات أهمها زيادة اهتمام إدارة الشركة المبحوثة بمضامين الفكر الإداري في مجالي إستراتيجيات التصنيع المستدام والفرص التسويقية وتعزيزها لدى المدرين لما لها من إسهام في البقاء في عالم الاعمال، فضلا عن زيادة اهتمام إدارة الشركة المبحوثة بإستراتيجيات التصنيع المستدام والفرص التسويقية والعمل على تطبيقها بشكل سليم من خلال عقد المؤتمرات والدورات التدربية للمدرين بهدف تحسين الأداء في مجالي إستراتيجيات التصنيع المستدام والفرص التسويقية.
Keywords
التصنيع المستدام ، إستراتيجيات التصنيع المستدام ، الفرص التسويقية