Abstract
The purpose of this study is to diagnose the obstacles of the application electronic management models in the educational field, particularly in private schools in the city of Mosul. The field visits found out to the researchers of some schools about the existence of obstacles of the application of the electronic management the research problem can be formulated through the following research question: What is the nature of the obstacles facing the application of e-management models in private schools in the city of Mosul?
To answer on this question the descriptive and analytical methods were adopted ,the researchers used the questionnaires to get the information and data .the anylisses of data achieved by using set of means and statical methods (40) forms were distributed on the staff of a group of the private schools in the city of Mosul ,the study concludes asset if conclutios,reached by the study.
To answer on this question the descriptive and analytical methods were adopted ,the researchers used the questionnaires to get the information and data .the anylisses of data achieved by using set of means and statical methods (40) forms were distributed on the staff of a group of the private schools in the city of Mosul ,the study concludes asset if conclutios,reached by the study.
Keywords
E- management importunes
E- management modules
E- management obstacles .
electronic management
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تشخيص معوقات تطبيق نمإذج الإدارة الالكترونية في المجال التربوي وخاصة في المدارس الاهلية في مدينة الموصل. إذ كشفت الزيارات الميدانية للباحثين لبعض المدارس عن وجود معوقات لتطبيق الإدارة الالكترونية فيها، وإذ يمكن صياغة المشكلة البحثية من خلال التساؤل البحثي الآتي: ما هي طبيعة المعوقات التي تواجه تطبيق نمإذج الإدارة الالكترونية في المدارس الاهلية في مدينة الموصل؟
وللإجابة عن التساؤل أعلاه تم اعتماد المنهج الوصفي, فضلاً عن المنهج التحليلي, واستخدمت الدراسة الإستبانه أداة لجمع المعلومات والبيانات، وقد تم تحليل البيانات باستخدام مجموعة من الوسائل والأساليب الإحصائية، إذ تم توزيع (40) استمارة على الكادر الوظيفي لعدد من المدارس الاهلية في مدينة الموصل،. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات التي تخدم تقديم مجموعة من المقترحات التي تساعد في تذليل هذه المعوقات بشكل يتلاءم مع الاستنتاجات التي توصلت اليها الدراسة.
وللإجابة عن التساؤل أعلاه تم اعتماد المنهج الوصفي, فضلاً عن المنهج التحليلي, واستخدمت الدراسة الإستبانه أداة لجمع المعلومات والبيانات، وقد تم تحليل البيانات باستخدام مجموعة من الوسائل والأساليب الإحصائية، إذ تم توزيع (40) استمارة على الكادر الوظيفي لعدد من المدارس الاهلية في مدينة الموصل،. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات التي تخدم تقديم مجموعة من المقترحات التي تساعد في تذليل هذه المعوقات بشكل يتلاءم مع الاستنتاجات التي توصلت اليها الدراسة.
Keywords
أهمية الإدارة الالكترونية
الإدارة الالكترونية
معوقات الإدارة الالكترونية .
نمإذج الإدارة الالكترونية