Abstract
The research handles the cost awareness concept as an important tool to reduce costs. The development of cost awareness has been subjected with plans in industrial companies in general. A case study in Mosul Factory for Textiles – Iraq was involved in the research. It is consisted of setting suggestive sample of measuring cost awareness for the high level executives and assistants in the factory. This was done through using personal interview questionnaire and analyzed answers to determine the marks and suggesting the development plans. The study concluded many results as:
- There is no application of any tool of SCM in the Factory.
- The mark of cost awareness measured in many sides in Factory refers to low rates (28.47, 37.5, 43.75 – 100 marks).
- High management in factory takes no care of cost accounting department.
- There is no application of any tool of SCM in the Factory.
- The mark of cost awareness measured in many sides in Factory refers to low rates (28.47, 37.5, 43.75 – 100 marks).
- High management in factory takes no care of cost accounting department.
Keywords
Cost Awareness
Cost Awareness Development
Cost Awareness Measurement
Cost Reduction
Strategic Cost Management .
Abstract
تناول البحث مفهوم الوعي التكاليفي وكيف يقاس بوصفه أداة مهمة في تخفيض التكلفة، وخطط تنميته للإدارات في الشركات الصناعية بشكل عام، وتضمن البحث دراسة حالة في معمل الغزل والنسيج في مدينة الموصل من خلال إعداد أنموذج مقترح لقياس الوعي التكاليفي في المعمل, مع اعتماد استمارات المقابلة الشخصية لعدد من المدراء في الإدارة العليا (7) ومعاونيهم (3) ومن ضمنها الإدارات المحاسبية، وتحليل الإجابات لتحديد نتائج القياس, واقتراح خطط تنمية الوعي التكاليفي في المعمل.
وتوصل البحث إلى عدة نتائج أهمها:
- لم يطبق المعمل أية أداة من أدوات الإدارة الإستراتيجية للتكلفة.
- أشرت درجات قياس الوعي التكاليفي في عدة إتجاهات في المعمل معدلات منخفضة (28.470، 37.5، 43.75 – 100 درجة).
- الإدارة العليا في المعمل لم تهتم بإدارة / حسابات التكاليف من ناحية تنمية وعيها وتطوير مستوى كادرها بشكل كبير, حيث لم يكن لديها عدد كافٍ من الخطط لتحقيق ذلك، بل كان عدد الخطط قليلاً جداً ولايفي بمتطلبات تطوير تلك الإدارة وكادرها.
وتوصل البحث إلى عدة نتائج أهمها:
- لم يطبق المعمل أية أداة من أدوات الإدارة الإستراتيجية للتكلفة.
- أشرت درجات قياس الوعي التكاليفي في عدة إتجاهات في المعمل معدلات منخفضة (28.470، 37.5، 43.75 – 100 درجة).
- الإدارة العليا في المعمل لم تهتم بإدارة / حسابات التكاليف من ناحية تنمية وعيها وتطوير مستوى كادرها بشكل كبير, حيث لم يكن لديها عدد كافٍ من الخطط لتحقيق ذلك، بل كان عدد الخطط قليلاً جداً ولايفي بمتطلبات تطوير تلك الإدارة وكادرها.
Keywords
إدارة التكلفة الإستراتيجية.
الوعي التكاليفي
تخفيض التكلفة
تنمية الوعي التكاليفي
قياس الوعي التكاليفي