Abstract
Background: Satisfied caregivers are more likely to return for further care and to recommend the primary health care center services to others. Satisfied caregivers usually are compliant with the medical provider advice and the recommended treatment plan. Compliance will eventually lead to better health outcomes.
Objective: To measure the caregivers’ satisfaction toward under-five health care services at primary health care centers in Baghdad Al-Karkh and their association with certain socio-demographic characteristics.
Method: A cross-sectional study with an analytic element was conducted during the period from the beginning of July to the end of September 2020. A convenient sample was collected from six primary health care centers in Al-Karkh side of Baghdad city where caregivers who attend those centers with their children for under-five health care services were interviewed using a structured questionnaire.
Results: A total of 500 caregivers were interviewed during the study period, the overall satisfaction was (64%). Caregivers were satisfied with primary health care centers cleanliness (77.8%), while they were highly dissatisfied with the communication with the nurses (78.8%), with the waiting time for a routine visit (74.6%), with nurses’ antiseptic methods (59.2%), and with the availability and adequacy of their children’s vaccines (65.4%).
Conclusions: The level of satisfaction of caregivers with under-five health care services provided at primary health care centers was relatively low. The study revealed that the less educated and older caregivers showed a significant higher level of satisfaction.
Objective: To measure the caregivers’ satisfaction toward under-five health care services at primary health care centers in Baghdad Al-Karkh and their association with certain socio-demographic characteristics.
Method: A cross-sectional study with an analytic element was conducted during the period from the beginning of July to the end of September 2020. A convenient sample was collected from six primary health care centers in Al-Karkh side of Baghdad city where caregivers who attend those centers with their children for under-five health care services were interviewed using a structured questionnaire.
Results: A total of 500 caregivers were interviewed during the study period, the overall satisfaction was (64%). Caregivers were satisfied with primary health care centers cleanliness (77.8%), while they were highly dissatisfied with the communication with the nurses (78.8%), with the waiting time for a routine visit (74.6%), with nurses’ antiseptic methods (59.2%), and with the availability and adequacy of their children’s vaccines (65.4%).
Conclusions: The level of satisfaction of caregivers with under-five health care services provided at primary health care centers was relatively low. The study revealed that the less educated and older caregivers showed a significant higher level of satisfaction.
Keywords
رضا مقدمي الرعاية، رضا الأمهات، خدمات الرعاية الصحية الأولية، تقييم النتائج، خدمات الرعاية الصحية للأطفال دون سن الخامسة.
Abstract
المقدمة: من المرجح أن يعود مقدمو الرعاية الراضون عن الخدمات الصحية للحصول على مزيد من الرعاية وان يقوموا بالتوصية بخدمات مركز
الرعاية الصحية الأولية للآخرين. مقدمو الرعاية هؤلاء عادةً ما يمتثلون لنصيحة مقدم الرعاية الطبية وخطة العلاج الموصى بها. سيؤدي الإمتثال
في النهاية إلى نتائج صحية أفضل .
الأهداف: قياس رضا مقدمي الرعاية تجاه خدمات الرعاية الصحية للأطفال دون سن الخامسة في مراكز الرعاية الصحية الأولية في بغداد الكرخ
وارتباطه ببعض الخصائص الاجتماعية والديموغرافية.
الطريقة: أجريت دراسة مقطعية مع عناصر تحليلية في الفترة من بداية تموز إلى نهاية أيلول 2020 . تم جمع عينة ملائمة من البيانات من مراكز
الرعاية الصحية الأولية من جانب الكرخ في مدينة بغداد حيث تمت مقابلة مقدمي الرعاية الذين يراجعون هذه المراكز مع أطفالهم للحصول على
خدمات الرعاية الصحية دون سن الخامسة، تمت مقابلتهم باستخدام إستبيان منظم.
النتائج: تمت مقابلة عينة من 500 من مقدمي الرعاية خلال فترة الدراسة، وكان الرضا العام ) 64 ٪(. كان مقدمو الرعاية غير راضين إلى حد كبير
( 78.8 ٪( عن التواصل مع الممرضات، ووقت الانتظار للزيارة الروتينية ) 74.6 ٪(. كان مقدمو الرعاية راضين عن نظافة مراكز الرعاية الصحية
الأولية ) 77.8 ( .)٪ 59.2 ٪( من مقدمي الرعاية كانوا غير راضين عن تقنيات التعقيم للممرضات. كان معظم مقدمي الرعاية ) 65.4 ٪( غير راضين
عن توفر وكفاية لقاحات أطفالهم.
الاستنتاج: كشفت الدراسة عن وجود إرتباط كبير بين سن مقدمي الرعاية ومستوى التعليم ومستوى رضاهم، حيث أظهر مقدمو الرعاية الأقل تعليما والأكبر سنا مستوى أعلى من الرضا عن غيرهم. كان حوالي ثلثي مقدمي الرعاية غير راضين عن خدمات الرعاية الصحية للأطفال دون سن الخامسة
المقدمة في مراكز الرعاية الصحية الأولية.
الرعاية الصحية الأولية للآخرين. مقدمو الرعاية هؤلاء عادةً ما يمتثلون لنصيحة مقدم الرعاية الطبية وخطة العلاج الموصى بها. سيؤدي الإمتثال
في النهاية إلى نتائج صحية أفضل .
الأهداف: قياس رضا مقدمي الرعاية تجاه خدمات الرعاية الصحية للأطفال دون سن الخامسة في مراكز الرعاية الصحية الأولية في بغداد الكرخ
وارتباطه ببعض الخصائص الاجتماعية والديموغرافية.
الطريقة: أجريت دراسة مقطعية مع عناصر تحليلية في الفترة من بداية تموز إلى نهاية أيلول 2020 . تم جمع عينة ملائمة من البيانات من مراكز
الرعاية الصحية الأولية من جانب الكرخ في مدينة بغداد حيث تمت مقابلة مقدمي الرعاية الذين يراجعون هذه المراكز مع أطفالهم للحصول على
خدمات الرعاية الصحية دون سن الخامسة، تمت مقابلتهم باستخدام إستبيان منظم.
النتائج: تمت مقابلة عينة من 500 من مقدمي الرعاية خلال فترة الدراسة، وكان الرضا العام ) 64 ٪(. كان مقدمو الرعاية غير راضين إلى حد كبير
( 78.8 ٪( عن التواصل مع الممرضات، ووقت الانتظار للزيارة الروتينية ) 74.6 ٪(. كان مقدمو الرعاية راضين عن نظافة مراكز الرعاية الصحية
الأولية ) 77.8 ( .)٪ 59.2 ٪( من مقدمي الرعاية كانوا غير راضين عن تقنيات التعقيم للممرضات. كان معظم مقدمي الرعاية ) 65.4 ٪( غير راضين
عن توفر وكفاية لقاحات أطفالهم.
الاستنتاج: كشفت الدراسة عن وجود إرتباط كبير بين سن مقدمي الرعاية ومستوى التعليم ومستوى رضاهم، حيث أظهر مقدمو الرعاية الأقل تعليما والأكبر سنا مستوى أعلى من الرضا عن غيرهم. كان حوالي ثلثي مقدمي الرعاية غير راضين عن خدمات الرعاية الصحية للأطفال دون سن الخامسة
المقدمة في مراكز الرعاية الصحية الأولية.
Keywords
Caregivers’ satisfaction
maternal satisfaction
outcome evaluation
primary health care services
under-five health care services.